Slået op d.

Audi lancerer e-tron

“Electric goes Audi” – og ikke omvendt – var sloganet, da Audi e-tron endelig blev præsenteret den 17. september i den færdige produktionsudgave. Det var ikke den helt store overraskelse at se designet, for flere af os har allerede set den på gaden i København med camouflage-foliering. Men det ændrer ikke på, at det er en af de mest spændende elbiler lige nu!

Vi har set masser af konceptbiler med kameraer i stedet for spejle, men e-tron bliver altså den første bil på markedet, der får dem. Men er det ikke bare en gimmick? Nej, det er det ikke, for spejlene giver stor vindmodstand og turbulens, der går ud over energiforbruget. De små vinger med kameraer sænker tilsyneladende vindmodstanden så meget, at man kan køre omkring 5% længere på den samme mængde energi. Det er da værd at tage med!

Audi har altså smidt spejlene, men har ikke haft modet til at gå et skridt videre og smide kølergrillen. Der er ganske vist en køler bag grillen, men den er meget større, end det var nødvendigt. Tilsyneladende tør ingen af de traditionelle bilproducenter at undlade dette designelement. Men mon ikke det kommer via et par andre mærker i samme koncern; Porsche og VW? De har jo formået at designe nogle af de mest ikoniske biler nogensinde uden grill. Vi tænker naturligvis særligt på VW Beetle og Porsche 911.

I stedet for et enkelt ladestik har e-tron et på hver side af bilen, så man let kan komme til at sætte stikket i. Det er dog kun i den ene side, at man kan hurtiglade. Det går nok, da bilen store batteri på 95 kWh giver en rækkevidde på 400 km. Så det er nok ikke så tit, man får behov for at hurtiglade, hvis man ellers kører ordentligt.  Men man kan måske godt få lyst til at trykke pedalen i bund for den 2,5 tons tunge SUV har 400 HK og springer fremad fra 0-100 km/t på ca. 5,5 sek. Så går det stærkt, selv om det ikke er helt så hurtigt som hverken Jaguar I-Pace, Mercedes-Benz EQC og slet ikke en Tesla. Men mon ikke det rækker til de fleste af os? Fuldstændig som ovennævnte konkurrenter er e-tron i øvrigt også firehjulstrukket med 2 elmotorer – en på hver aksel.

Audi e-tron bliver tilsyneladende også den første elbil, der kan lade med en effekt på op til 150 kW. Så kan man altså lade et par hundrede kilometer på batteriet i løbet af 20 minutter. Det er hurtigere end nogen anden elbil på markedet! Og man behøver heller ikke at fumle med betalingskort eller en brik, for e-tron bliver tilsyneladende den første bil, der understøtter ISO 15118. Dermed kan man bare sætte stikket i, bilen bliver genkendt og betalingen foregår automatisk. Der går dog nok lidt inden de forskellige operatører er med på den vogn.

Prisen er oplyst til cirka $75.000 på det amerikanske marked. Det betyder, at e-tron lander på det samme niveau omkring kr. 700-800.000 som I-Pace og EQC med de nuværende afgifter. Men det kan jo hurtigt se anderledes ud på det danske marked, for bilen kan først leveres fra 2019. I mellemtiden kommer der en afgiftsreform. Man må jo så håbe, at de store elbiler, der reelt kan indfri danskernes behov ikke bliver pålagt en misundelsesafgift ved den lejlighed. For det er de store elbiler, der viser vejen frem mht. rækkevidde og moderne (e)mobilitet. Det gælder ikke mindst Audi, der med e-tron virkelig har taget et “Vorsprung durch Technik”!

Audi e-tron
Audi e-tron har et forholdsvis traditionelt design men byder på mange innovative løsninger. Det er uden tvivl en af de mest spændende elbiler lige nu.

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *