Slået op d.

Tesla Model 3 kommer nu!

Levering af den længe ventede Tesla Model 3 begynder allerede i første kvartal 2019 i Skandinavien, bekræfter kilder hos Tesla til Sperto.

Tesla Model 3 har (også) rammeløse døre.

Tesla Model 3 har (også) rammeløse døre.

Levering i 1. kvartal

Man kan få det indtryk, at Tesla har været helt ude på afgrundens rand i forhold til produktionsproblemer med Model 3 (M3). Men Tesla har tilsyneladende lavet en U-vending helt på kanten (hvor Elon Musk vist også befandt sig). For nu sprøjter de to samlebånd i Californien cirka 7.000 styk af M3 ud om ugen. Det er altså over 20 biler i timen eller én hvert tredje minut fra hver produktionslinje, hvis de begge kører i døgndrift 24/7. Wow!

Leveringstiden i USA er derfor ganske kort. Min egen fætter fik således leveret én på 14 dage fra bestillingen.

Nu kommer Models 3 så til Europa og Skandinavien, hvor vi er mange, der har ventet på den med længsel. Repræsentanter for Tesla bekræfter til Sperto, at de første heldige og tålmodige kunder, der længe har stået på venteliste, kan forvente levering allerede i første kvartal af 2019. Har man ikke allerede skrevet sig op, så er det måske værd at gøre nu. I så fald kan man med lidt held forvente levering i 3. kvartal.

Når man kender Teslas forhold til leveringstider, skal man måske slå en anelse koldt vand i blodet. Men kan man blot få en M3 leveret inden udgangen af 2019, så overhaler man stadig en række traditionelle bilproducenter indenom. Desuden skal man være indstillet på, at man skal vælge en veludstyret og dermed dyrere model for at opnå levering inden for en overskuelig tidshorisont. De skrabede modeller kommer først betydeligt senere…

Interiør

M3 har en utrolig enkel indretning. Det er uden tvivl et bevidst designvalg af hensyn til æstetik OG af hensyn til at holde omkostningerne nede. Det bakker vi op om – i princippet. Men vi havde gerne set lidt flere fysiske knapper/greb til betjening af de mest benyttede funktioner – som fx klimaanlægget. Men man kan jo ikke få det hele for det halve.

Vi var på forhånd skeptiske over den store skærm på instrumentbrættet. Den er ikke velintegreret, men ligner noget, der lige er sat på i sidste øjeblik i modsætning til den fine integration i Model S. Men den virker! Og den er slet ikke så stor og klodset, som mange billeder giver et falsk indtryk af. Den har en passende størrelse på 15 tommer.

Skærmen i Tesla Model 3
Skærmen i Tesla Model 3 er slet ikke så stor og klodset, som mange (andre) billeder giver indtryk er. Her holder vi hånden op for at give et indtryk af størrelsesforholdet.

Kritik

Man kan finde noget at kritisere ved alle (el)biler – alle! Det gælder selvfølgelig også M3. Grundlæggende ærgrer vi os over, at det er en sedan med et lille bagagerum og ikke en hatchback. Men sådan er det. Kan man ikke klare sig med det, så må man vælge en (brugt) Model S eller fx den kommende Kia e-Niro.

Men hvad med børnesygdomme, som Tesla desværre er mere berygtet end berømt for? Ja, foreløbig ved vi, at dørhåndtagene risikerer at fryse fast om vinteren. Det virker lidt fjollet, at man ikke har kunnet tænke ud over sin solbeskinnede næsetip i Californien på det punkt. Men det må man altså forberede sig på, hvis ikke Tesla finder på et fix. Det er dog uheldigt – særligt i forhold til det norske marked.

Konklusion

Tesla Model 3 har ingen konkurrenter i sin klasse – ingen! Der er ingen konkurrenter lige over, under eller ved siden af, hvis den ellers lander til cirka. kr. 450-500.000, som vi forventer. Med adgang til Teslas Super Charger-netværk, så har den også en stor fordel på det punkt, indtil andre netværk kan tilbyde et sammenhængende net af ultraladere. Som bekendt bliver M3 også forsynet med CCS-stik og kan derfor lade på alle de hurtig- og ultraladere, der popper op over det hele. Så man må sige, at rygterne om Teslas snarlige død på nuværende tidspunkt virker stærkt overdrevne. For M3 bliver også i Europa en kæmpe sællert, som må give de traditionelle bilproducenter betydeligt sved på panden!

Vi glæder os allerede til en tur i M3, og det kunne da lige være, at man forinden skulle slå et slag forbi butikken i Bredgade…

Hvad mener du? Kunne du tænke dig Model 3 og hvorfor (ikke)? Kommenter gerne nedenfor!

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *