Udgivet i Skriv en kommentar

Er opladning en jungle?

Mange fortæller os hver dag, at opladning er en jungle at finde rundt i. Så her forsøger vi at udrede trådene. Det handler om praktik, teknik og økonomi. Hvad passer til min bil, hvad er bedst og hvad er billigst?

 Er der forskellige stiktyper?

Nej, det er en saga blot. Alle moderne person-elbiler er udstyret med et stik af Type 2. Til privat brug anbefaler vi derfor en ladeboks med fastmonteret kabel og Type 2-stik. Det faste kabel er en bekvemmelighed, så man kan nøjes med kun at kable kablet til og fra bilen istedet for både bil og boks med løst kabel.

Der er som nævnt ingen person-elbiler tilbage på nyvognsmarkedet med andet end Type 2-stik. Men der er stadig varebilen Nissan e-NV200 og plugin-hybriden Mitsubishi Outlander, som er udstyret med det gamle Type 1-stik. Anskaffer man en bil med Type 1-stik, så skal man stadig købe en ladeboks med Type 2-stik. Men det skal være hunstik. Så forbinder man med et kabel, der henholdsvis har Type 1 og 2 i hver ende.

Hvor meget skal ladeboksen yde (kW)?

Til hjemmebrug anbefaler vi konsekvent en ladeboks på 11 kW uanset, om bilen kan lade med fx 3,7 – 7,4 – 11 eller 22 kW. Det er der flere gode grunde til:

  • en normal husstand har slet ikke forsyning til mere end 11 kW
  • de færreste biler kan modtage mere end 11 kW
  • i løbet af en nat bliver bilen alligevel ladet op med 11 kW uanset, om den teknisk set kan lade hurtigere

På den anden side fraråder vi ladebokse, der yder mindre end 11 kW. For selv om man kun har en bil, der kan modtage 3,7 kW, så er der ikke noget væsentligt sparet ved at vælge en mindre boks. Vi anbefaler derimod, at man fra starten får installeret en fremtidssikret ladeboks på 11 kW frem for at skulle skifte hele installationen senere.

Bilen kan i øvrigt ikke få for meget strøm. Det er nemlig ladeboksens grundlæggende funktion, at den kommunikerer med bilen om hvilken effekt, der skal til.

 Hvordan lader man billigst derhjemme?

Der er grundlæggende tre muligheder for opladning derhjemme. Man kan vælge at købe en ladeboks og betale over elregningen, man kan leje en ladeboks med afgiftsrefusion eller man kan leje en ladeboks med et fastprisabonnement. Hvad der er billigst afhænger grundlæggende af éns forbrug. Som en tommelfingerregel vurderer vi følgende:

  • < 6.000 km: det er billigst at købe sin egen ladeboks og betale for strømmen over elregningen
  • 6.000-30.000 km: det betaler sig at leje en ladeboks med afgiftsrefusion
  • >30.000 km: et fastprisabonnement kan betale sig, især hvis man også lader en del i offentligheden

Selvfølgelig er der undtagelser fra disse tommelfingerregler og individuelle forhold, der spiller ind. Hvis man har produktion af vedvarende energi ind over samme elinstallation (aftagenummer), så kan man ikke få afgiftsrefusion. Det skyldes, at strømmen fra nettet og sol/vind bliver blandet i elinstallationen. Dermed kan man ikke udrede hvor meget afgiftsbelagt strøm, der der stammer fra nettet. Hvis man derimod har elvarme, så skal man bestemt ikke være ked af det. For så betaler man i forvejen stort set ikke elafgift af ladestrømmen. Så skal man blot købe en boks og lade med stort set afgiftsfri strøm!

Husk at individuelle forhold altid spiller ind. Men med et gennemsnitligt kørselsbehov på omkring 15.000 km/år, så er ladeboks med afgiftsrefusion typisk langt billigere end et fastpris-abonnement. Forbruget derhjemme typisk 90%. Så betyder det ikke alverden, om man skal lade de sidste 10% lidt for dyrt i offentligheden. For det er en lille budgetandel. Men man behøver nu heller ikke at lade dyrt i offentligheden. Hvis man har en Tesla, så har man adgang til de forholdsvis billige Superchargers. Og alle elbilister har selvfølgelig adgang til Spertos offentlige ladestandere fra kun kr. 2,50/kWh!

Vestel_EVCO4_fast_kabel_front
BONUS-BOKSEN er en ladeboks til leje med afgiftsrefusion. Det er vel nok en af de billigste ladeløsninger for de fleste.
Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *