Udgivet i 4 kommentarer

Er opladning en jungle?

Mange fortæller os hver dag, at opladning er en jungle at finde rundt i. Så her forsøger vi at udrede trådene. Det handler om praktik, teknik og økonomi. Hvad passer til min bil, hvad er bedst og hvad er billigst?

 Er der forskellige stiktyper?

Nej, det er en saga blot. Alle moderne person-elbiler er udstyret med et stik af Type 2. Til privat brug anbefaler vi derfor en ladeboks med fastmonteret kabel og Type 2-stik. Det faste kabel er en bekvemmelighed, så man kan nøjes med kun at kable kablet til og fra bilen istedet for både bil og boks med løst kabel.

Der er som nævnt ingen person-elbiler tilbage på nyvognsmarkedet med andet end Type 2-stik. Men der er stadig varebilen Nissan e-NV200 og plugin-hybriden Mitsubishi Outlander, som er udstyret med det gamle Type 1-stik. Anskaffer man en bil med Type 1-stik, så skal man stadig købe en ladeboks med Type 2-stik. Men det skal være hunstik. Så forbinder man med et kabel, der henholdsvis har Type 1 og 2 i hver ende.

Hvor meget skal ladeboksen yde (kW)?

Til hjemmebrug anbefaler vi konsekvent en ladeboks på 11 kW uanset, om bilen kan lade med fx 3,7 – 7,4 – 11 eller 22 kW. Det er der flere gode grunde til:

  • en normal husstand har slet ikke forsyning til mere end 11 kW
  • de færreste biler kan modtage mere end 11 kW
  • i løbet af en nat bliver bilen alligevel ladet op med 11 kW uanset, om den teknisk set kan lade hurtigere

På den anden side fraråder vi ladebokse, der yder mindre end 11 kW. For selv om man kun har en bil, der kan modtage 3,7 kW, så er der ikke noget væsentligt sparet ved at vælge en mindre boks. Vi anbefaler derimod, at man fra starten får installeret en fremtidssikret ladeboks på 11 kW frem for at skulle skifte hele installationen senere.

Bilen kan i øvrigt ikke få for meget strøm. Det er nemlig ladeboksens grundlæggende funktion, at den kommunikerer med bilen om hvilken effekt, der skal til.

 Hvordan lader man billigst derhjemme?

Der er grundlæggende tre muligheder for opladning derhjemme. Man kan vælge at købe en ladeboks og betale over elregningen, man kan leje en ladeboks med afgiftsrefusion eller man kan leje en ladeboks med et fastprisabonnement. Hvad der er billigst afhænger grundlæggende af éns forbrug. Som en tommelfingerregel vurderer vi følgende:

  • < 6.000 km: det er billigst at købe sin egen ladeboks og betale for strømmen over elregningen
  • 6.000-30.000 km: det betaler sig at leje en ladeboks med afgiftsrefusion
  • >30.000 km: et fastprisabonnement kan betale sig, især hvis man også lader en del i offentligheden

Selvfølgelig er der undtagelser fra disse tommelfingerregler og individuelle forhold, der spiller ind. Hvis man har produktion af vedvarende energi ind over samme elinstallation (aftagenummer), så kan man ikke få afgiftsrefusion. Det skyldes, at strømmen fra nettet og sol/vind bliver blandet i elinstallationen. Dermed kan man ikke udrede hvor meget afgiftsbelagt strøm, der der stammer fra nettet. Hvis man derimod har elvarme, så skal man bestemt ikke være ked af det. For så betaler man i forvejen stort set ikke elafgift af ladestrømmen. Så skal man blot købe en boks og lade med stort set afgiftsfri strøm!

Husk at individuelle forhold altid spiller ind. Men med et gennemsnitligt kørselsbehov på omkring 15.000 km/år, så er ladeboks med afgiftsrefusion typisk langt billigere end et fastpris-abonnement. Forbruget derhjemme typisk 90%. Så betyder det ikke alverden, om man skal lade de sidste 10% lidt for dyrt i offentligheden. For det er en lille budgetandel. Men man behøver nu heller ikke at lade dyrt i offentligheden. Hvis man har en Tesla, så har man adgang til de forholdsvis billige Superchargers. Og alle elbilister har selvfølgelig adgang til Spertos offentlige ladestandere fra kun kr. 2,50/kWh!

Vestel_EVCO4_fast_kabel_front
BONUS-BOKSEN er en ladeboks til leje med afgiftsrefusion. Det er vel nok en af de billigste ladeløsninger for de fleste.

4 tanker om “Er opladning en jungle?

  1. Jeg er ny ejer af en Hyundai Kona Electric 64 KW og kører under 6.000 km pa.
    Jeg overvejer at KØBE en hjemmelader der kan fodre bilen med strøm hurtigere end den medfølgende “mormorlader” (2,5 KW per time)
    Jeg har fået installeret en selvstændig gruppe på 16 amp. 11 KW og tre faser med CEE stik i min carport. I dette stik er det meningen at der skal kunne isættes en “mobil” hjemmelader.
    For nu at være sikker på at jeg kan lade med ca. 10-11 KW pr. time, hvad kan I så tilbyde?
    Med venlig hilsen
    Jann Westergård

    1. Hej Jann

      Tillykke med den nye Hyundai Kona Electric. Det er en dejlig bil! 🙂

      Længerevarende opladning med momorlader frarådes af Sikkerhedsstyrelsen. Nu har du åbenbart fået etableret et CEE-stik, hvilket umiddelbart hjælper på sagen. Men hvilken dimension har kablet, og hvordan er stikket forsikret? Ofte ser vi desværre, at sådanne installationer er underdimensionerede.

      Med dit kørselsbehov vil jeg helt klart anbefale denne ladeboks, som i øvrigt snart kommer på tilbud:

      https://www.sperto.dk/produkt/vestel-evc04/

      Kontakt os gerne på info@sperto.dk eller på 53 600 601 for mere konkret rådgivning. 🙂

      Venlig hilsen
      Erik
      Sperto ApS

  2. Eriks svar kunne være mere tydeligt.
    1. Begrebet “forsikret” er et elektroteknisk begreb – almindelige mennesker skal bare opfatte det som “sikret” = Hvilken sikring er opsat i tavlen ?
    MEN der er vel ingen som opsætter et 16 A stik som nævnt UDEN en 16 A sikring (sikringsgruppe).
    2. Et lovligt kabel til 16 A skal være 2,5 m2 – som til en varmtvandsbeholder eller varmepumpe.
    Elbiler lader i princippet over længere tid. Den opvarmning, som altid sker i en installation, er derfor større og af længere varighed, end andre “normale” forbrug. Det er blandt andet derfor Sikkerhedsstyrelsen (myndigheden for el-sikkerhed) fraråder længerevarende opladning med mormorlader i almindelig stikkontakt.
    Derfor bør både kablet og stikket være “over” husholdningsniveau og ført helt til hovedtavlen (ikke bare et (fast) forlænget kabel). For eksempel 4 mm2 og det nævnte CEE-stik. Og hvis det var et længere carport- / garage-kabel så gerne 6 mm2 (merprisen er minimal – nedgravning koster).

    1. Hej Jan

      Lad mig præcisere, at det i vores optik er en mindre god idé at tilkoble ladebokse i røde CEE-stik på 16 A. Det skyldes flere forhold. For det første, så er det en ekstra (unødig) samling. Vores installatører har set eksempler på, at de begynder at smelte indeni. For det andet, så medfører et CEE-stik på 16 A, at FORsikringen ikke kan være større end 16 A. Dermed risikerer man let, at sikringen går ved længere tids belastning med 16 A, med mindre man nedregulerer ladeboksen til fx 12-13 A. For det tredje, så er mange røde CEE-stik udført med et kabel på 2,5 mm2. Det er ofte for lidt til længere tids belastning med 16 A.

      Jeg er helt enig i din anbefaling af 4-6 mm2. Sidstnævnte er ofte billigere end førnævnte, da det er mere populært.

      Ud over disse spørgsmål kommer så problematikken om fejlstrømsafbryderen skal være af Type A eller det dyre Type B. Det kan man læse mere om i vores Leksikon.

      Venlig hilsen
      Erik
      Sperto ApS

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *