Slået op d.

Hyundai Kona – value for money!

Sperto har prøvekort den nye Hyundai Kona electric. Læs vores mini-anmeldelse og tøv ikke med at kommentere her på siden. Vi vil gerne høre dine kommentarer og spørgsmål.

Førstehåndsindtryk og udstyr

Når man sætter sig ind i Kona, bliver ens eventuelle fordomme over Hyundai og koreanske biler med det samme gjort til skamme. Man sidder godt på forsæderne, der er masser af udstyr og greb inden for rækkevidde. Man kan faktisk ikke undgå at blive imponeret over, hvor meget udstyr der er i bilen i premium-version.

Vi kan nævne i flæng (ikke udtømmende):

  • head up display
  • elektriske forsæder
  • ægte lædersæder
  • varme i sæder – og køling
  • “autopilot”, der holder bilen i rette bane og med konstant afstand til forankørende
  • letbetjent infotainment-system
  • stort Krell-lydanlæg
  • “paddles” til at styre niveau af regeneration

Derudover er der selvfølgelig de ting, som vi efterhånden tager for givet som navigation, bakkamera, elektriske spejle osv.

Hyundai Kona EV
Der er stort set ikke en finger at sætte på den nye Hyundai Kona. Bemærk den praktiske placering af ladeporten i fronten.

Køreegenskaber

Kona er som alle andre elbiler hurtig i optrækket. Det er ikke nogen racerbil, men man rykker hurtigt fra næsten alle fossilbiler i trafikken, og den kører rigtig godt. Selvfølgelig er den som sin søster, Ioniq, også utrolig energieffektiv, hvis man ikke decideret kører “råddent”. Men på en prøvetur er det lidt svært at beherske sig, for den lægger op til en frisk tur.

Praktik

Man sidder godt højt ret op og ned, og bilen er utrolig praktisk med bagklap, så man kan laste ting ud og ind. Endvidere sidder ladeporten – hvor den efter vores mening burde sidde i alle biler – i forenden. Så det er let at køre op til en ladestander og sætte stikket i. Bilen lader også rigtig hurtigt på hurtigladere – vel med omkring 70 kW. Men når man lader derhjemme, så er hastigheden til gengæld i bund med 3,7 kW. Det anser vi dog ikke for noget reelt problem, med mindre man til daglig kører taxi i den, kommer hjem efter midnat og skal afsted igen næste morgen kl. 5. For med det store batteri på 64 kWh og en rækkevidde på 449 km (WLTP), så har man en kæmpe buffer. Med et normalt kørselsbehov, så kan man sagtens lade den op i nattens løb. Faktisk vil de fleste jo kunne nøjes med at lade den op én gang om ugen fx fra søndag til mandag. Det er der nu ingen grund til, men det fortæller, hvor lille et problem, den relativt langsomme interne lader i bilen udgør.

Hvis vi derimod skal finde ét punkt at sætte en kritisk finger, så må det være, at der er tale om en relativt kompakt bil. Hvis man som voksen mand skal sidde helt optimalt i førersædet, så er der ikke så god plads til endnu en voksen mand lige bagved. Er man en børnefamilie, så betyder nok ikke så meget.

Konklusion

Kona er kompakt, men det er prisen også. Man får simpelthen ikke så velkørende en elbil, så enormt veludstyret og med så imponerende lang rækkevidde for så få penge på andre hylder – punktum. Til cirka kr. 356.000 i premium-udgaven med det store batteri, er der ikke meget at betænke sig på. Passer den til dit behov, så siger vi bare: køb, køb, køb!

PS: Sperto anbefaler Webasto Pure ladeboks på 11 kW til denne elbil. Kona kan kun udnytte de 3,7 kW. Men så er man fremtidssikret, hvis man i fremtiden får en elbil, der kan modtage højere effekt. Ellers risikerer man til den tid at skulle skifte hele installationen i eltavlen, kabelføringen og ladeboksen. 

 

Slået op d.

FDM regner forkert

FDM har udgivet en artikel på fdm.dk om, at det skulle være billigere at tegne et abonnement end at købe egen ladeboks. Hos Sperto føler vi os med al respekt for FDM nødsaget til at berigtige historien,  som vi anser for misvisende. Det er ikke i forbrugernes interesse.

For det første, så benytter FDM et årligt km-tal, der ligger væsentligt over gennemsnittet i Danmark. FDM har oplyst til Sperto, at gennemsnittet for alle biler ligger på ca. 17.000 km. Endvidere kan vi tilføje, at elbiler pga. kortere rækkevidde også kører kortere på årsbasis i gennemsnit. Derfor er fastpris-abonnementerne beregnet på et gennemsnitligt kørselsbehov på 15.000 km. Alligevel vælger FDM at benytte et km-tal, der er 33% højere – nemlig 20.000 km. Som FDM selv er inde på i artiklen, får det beregningen og konklusionen til at hælde til fordel for fast pris. For jo mere man kører, jo billigere bliver fast pris.

For det andet, så sætter FDM prisen på egen ladeboks og installation heraf alt for højt. Fx sættes prisen af egen ladeboks til kr. 6.999. Men hos Sperto kan vi da tilbyde en trefaset tysk kvalitetsboks fra Webasto til 4.999, og en anden udbyder af ladebokse har en enfaset ladeboks til kun kr. 3.499. Det får igen resultatet til at hælde til fordel for fastpris-abonnementerne, når man sætter prisen og installationen på egen ladeboks for højt.

For det tredje, så er i hvert fald prisen på abonnement hos EVSE, der fremgår som kr. 50, faktuelt forkert. Den reelle pris er mindst kr. 150! De 50 kr. er alene meromkostningen ved leje i forhold til, hvis man senere køber den afskrevne boks.

For det fjerde, så bytter FDM tilsyneladende rundt på tallene for hhv. Clever og EVSE i den sidste tabel (dette er siden rettet).

For det femte, så oplyses forkerte priser abonnementet E.ON Home. Det gælder prisen for oprettelse, der er angivet for lav. Det gælder prisen for hjemmeladning, der er opgivet for høj. Og det gælder prisen for offentlig opladning, der tillige er opgivet for høj.

Der er mulighvis flere fejl, da vi ikke har gennemgået hele artiklen i detaljer men blot er faldet over iøjnefaldende fejl.

Offentlig opladning af elbil
Et flat rate abonnement betaler sig ikke, hvis man har et gennemsnitligt kørselsbehov på 15.000 km om året jf. Spertos beregninger.

FDM’s konklusion om, at fastprisabonnementerne er billigst, er forkert i vores optik, da beregningerne hviler på uheldige forudsætninger og faktuelt forkerte data. Forudsætninger kan naturligvis altid diskuteres. Man kunne fx have lavet en tabel ved forskellige km-tal som fx 10.000, 15.000 og 20.000. Sperto bakker i øvrigt op om, at FDM laver beregningen og viser forudsætninger og tal. Men der er altså et overvældende antal fejl, der fører til en misvisende konklusion.

Vi har lavet vores egen beregning, hvor vi i øvrigt også har sat prisen på ladeboks og installation en anelse for højt. Alligevel kommer vi frem til den modsatte konklusion – egen ladeboks er billigst!

Se vores egen beregning og forudsætninger her:

https://www.sperto.dk/2018/09/13/flat-rate-betaler-sig-ikke/

Dette blogindlæg er opdateret d. 18/12-18 med supplerende oplysninger.

Slået op d.

Tesla Model 3 kommer nu!

Levering af den længe ventede Tesla Model 3 begynder allerede i første kvartal 2019 i Skandinavien, bekræfter kilder hos Tesla til Sperto.

Tesla Model 3 har (også) rammeløse døre.

Tesla Model 3 har (også) rammeløse døre.

Levering i 1. kvartal

Man kan få det indtryk, at Tesla har været helt ude på afgrundens rand i forhold til produktionsproblemer med Model 3 (M3). Men Tesla har tilsyneladende lavet en U-vending helt på kanten (hvor Elon Musk vist også befandt sig). For nu sprøjter de to samlebånd i Californien cirka 7.000 styk af M3 ud om ugen. Det er altså over 20 biler i timen eller én hvert tredje minut fra hver produktionslinje, hvis de begge kører i døgndrift 24/7. Wow!

Leveringstiden i USA er derfor ganske kort. Min egen fætter fik således leveret én på 14 dage fra bestillingen.

Nu kommer Models 3 så til Europa og Skandinavien, hvor vi er mange, der har ventet på den med længsel. Repræsentanter for Tesla bekræfter til Sperto, at de første heldige og tålmodige kunder, der længe har stået på venteliste, kan forvente levering allerede i første kvartal af 2019. Har man ikke allerede skrevet sig op, så er det måske værd at gøre nu. I så fald kan man med lidt held forvente levering i 3. kvartal.

Når man kender Teslas forhold til leveringstider, skal man måske slå en anelse koldt vand i blodet. Men kan man blot få en M3 leveret inden udgangen af 2019, så overhaler man stadig en række traditionelle bilproducenter indenom. Desuden skal man være indstillet på, at man skal vælge en veludstyret og dermed dyrere model for at opnå levering inden for en overskuelig tidshorisont. De skrabede modeller kommer først betydeligt senere…

Interiør

M3 har en utrolig enkel indretning. Det er uden tvivl et bevidst designvalg af hensyn til æstetik OG af hensyn til at holde omkostningerne nede. Det bakker vi op om – i princippet. Men vi havde gerne set lidt flere fysiske knapper/greb til betjening af de mest benyttede funktioner – som fx klimaanlægget. Men man kan jo ikke få det hele for det halve.

Vi var på forhånd skeptiske over den store skærm på instrumentbrættet. Den er ikke velintegreret, men ligner noget, der lige er sat på i sidste øjeblik i modsætning til den fine integration i Model S. Men den virker! Og den er slet ikke så stor og klodset, som mange billeder giver et falsk indtryk af. Den har en passende størrelse på 15 tommer.

Skærmen i Tesla Model 3
Skærmen i Tesla Model 3 er slet ikke så stor og klodset, som mange (andre) billeder giver indtryk er. Her holder vi hånden op for at give et indtryk af størrelsesforholdet.

Kritik

Man kan finde noget at kritisere ved alle (el)biler – alle! Det gælder selvfølgelig også M3. Grundlæggende ærgrer vi os over, at det er en sedan med et lille bagagerum og ikke en hatchback. Men sådan er det. Kan man ikke klare sig med det, så må man vælge en (brugt) Model S eller fx den kommende Kia e-Niro.

Men hvad med børnesygdomme, som Tesla desværre er mere berygtet end berømt for? Ja, foreløbig ved vi, at dørhåndtagene risikerer at fryse fast om vinteren. Det virker lidt fjollet, at man ikke har kunnet tænke ud over sin solbeskinnede næsetip i Californien på det punkt. Men det må man altså forberede sig på, hvis ikke Tesla finder på et fix. Det er dog uheldigt – særligt i forhold til det norske marked.

Konklusion

Tesla Model 3 har ingen konkurrenter i sin klasse – ingen! Der er ingen konkurrenter lige over, under eller ved siden af, hvis den ellers lander til cirka. kr. 450-500.000, som vi forventer. Med adgang til Teslas Super Charger-netværk, så har den også en stor fordel på det punkt, indtil andre netværk kan tilbyde et sammenhængende net af ultraladere. Som bekendt bliver M3 også forsynet med CCS-stik og kan derfor lade på alle de hurtig- og ultraladere, der popper op over det hele. Så man må sige, at rygterne om Teslas snarlige død på nuværende tidspunkt virker stærkt overdrevne. For M3 bliver også i Europa en kæmpe sællert, som må give de traditionelle bilproducenter betydeligt sved på panden!

Vi glæder os allerede til en tur i M3, og det kunne da lige være, at man forinden skulle slå et slag forbi butikken i Bredgade…

Hvad mener du? Kunne du tænke dig Model 3 og hvorfor (ikke)? Kommenter gerne nedenfor!

 

Slået op d.

Ladeboks på Slottet

På Dragsholm Slot mødes fortid, nutid og fremtid – fra historiens vingesus med krig og fred til moderne tider med Michelin-restaurant og ladeboks til elbil. 

Dragsholm Slot
Det smukke Odsherred har hidtil været en sort plet på ladekortet. Men nu kan man lade elbilen op, når man besøger Dragsholm Slot ved Hørve.

Hvis de tykke mure på Dragsholm kunne tale, ville de fortælle historier om de sidste 800 års krig og fred, adlens bryllupper i slotskirken og prominente “gæster” som Jarlen af Bothwell, der måtte lade livet i fangekælderen.

I dag fungerer Dragsholm Slot som firestjernet hotel med 34 dobbeltværelser og to anerkendte restauranter, hvoraf den ene fik en Michelin-stjerne i 2017.

Nu er der også en Ladeboks fra Sperto – Danmarks åbne ladenet – på Dragsholm. Boksen sidder meget passende på en portbygning, hvor man kan forestille sig, at utallige hestevogne har passeret i tidens løb. Men nu er det altså elektriske hestekræfter, der er på spil.

Det er gratis at lade elbilen op i en introduktionsperiode. Så se at komme afsted. Nyd en gourmet-middag eller blot kaffe og den lækre gulerodskage pyntet med havtorn. Dragsholm er altid en udflugt og et ophold værd – ikke mindst i elbil!

 

Slået op d.

Gratis hurtigladning i Roskilde

Så er hurtigladeren i Sortebrødre P-hus i Roskilde sat i drift, og det er endda gratis at lade fra den i en introduktionsperiode.

IES Wallbox MBW i3

De fleste elbiler oplades 6 gange så hurtigt på DC-laderen i Sortebrødre P-hus i Roskilde i forhold til en normal ladeboks.

Det er desværre kun få biler som fx Tesla S & X, Renault Zoe og Mercedes B Electric Drive, der er udstyret med trefasede interne ladere og som dermed kan lade med en fornuftig hastighed/effekt (11-22 kW) fra en almindelig ladeboks-/stander.

Men det er der tænkt over i Sortebrødre P-hus i Roskilde. For ud over 4 almindelige ladestik på 11 kW er der også opsat en AC/DC-lader, som kan oplade alle moderne elbiler med en effekt på 22-24 kW. Det betyder, at Nissan Leaf, Hyundai Ioniq, Jaguar I-Pace samt de kommende elbiler Hyundai Kona og Kia e-Niro kan oplades 6 gange så hurtigt som normalt. 

Det betyder, at fx en Jaguar I-Pace kan oplades fra 20 til 80% på et par timer, en Kona eller e-Niro kan oplades på halvanden time, og de mindre elbiler kan oplades på en times tid. Og den tid kan man let få til at gå i centrum af dejlige Roskilde.

Slået op d.

Langeland på ladekortet

Så er Langeland kommet på landkortet, hvad angår opladning af elbiler. Fredag den 12. oktober klippede borgmester Tonni Hansen den grønne snor og erklærede Langelands ladenet for åbent. Der var klapsalver, entusiasme i luften og fejring med kaffe og kage. 

Borgmester indvier ladestandere på Langeland.
Borgmester Tonni Hansen klipper den grønne snor i selskab med Niels Christian Nielsen fra GO2Green.

Langeland på ladekortet

Langeland har hidtil ikke haft en eneste offentlig ladestander til elbiler. Men fredag den 12. oktober kom den grønne ø for alvor kommet på landkortet – eller rettere ladekortet – med 5 offentlige ladestandere. De findes i nord, syd øst og vest og for den sags skyld centralt på øen.

Kort over ladestandere på Langeland.
Kort over ladestandere på Langeland. De grønne markører indikerer almindelige AC-ladere. De orange markører indikerer DC-hurtigladere.

De 3 dobbelte AC-ladestandere i henholdsvis Lohals, Rudkøbing og Bagenkop kan yde op til 14 kW til 2 elbiler, der lader samtidigt. Det betyder, at mindre elbiler kan oplades på et par timer og større elbiler på 5-6 timer, hvis bilerne ellers kan modtage fuld effekt.

Ladestander i Bagenkop.
Ladestanderen i Bagenkop står centralt på havnen, hvor den bl.a. kan betjene turister, der overnatter i de lokale ferielejligheder.

Hurtigladere

Mange elbiler som fx Nissan Leaf, Hyundai Ioniq og Jaguar I-Pace er imidlertid kun udstyret med et såkaldt énfaset ladeaggregat. Det betyder, at de pågældende biler kun kan modtage en effekt på 3,7 kW fra en AC-ladestander – uanset at standeren kan yde hele 14 kW.

Men det er der tænkt over på Langeland, for der er nemlig også blevet installeret et par DC-hurtigladere. Så kan man lade direkte til bilens batteri uden om bilens interne ladeaggregat, der kan være en flaskehals. Dermed kan der lades med fuld effekt på 24 kW på alle moderne elbiler. Det betyder, at små elbiler kan oplades på under én time, og selv de største elbiler kan oplades fra 20 til 80% på blot et par timer.

Den ene hurtiglader er strategisk placeret på Spodsbjerg Turisbådehavn tæt på færgelejet, så man fx kan “toppe op”, mens man venter på overfarten til Lolland. Der er sikkert også mange turister, der vil benytte chancen til at lade, mens de dyrker sejlsport, fiskeri eller spiller minigolf på den nærliggende campingplads. Der er toiletfaciliteter på havnen og en dejlig udsigt ud over det blå Langelandsbælt.

Den anden hurtiglader er også strategisk placeret. Det er på parkeringspladsen over for købmanden i Humble, hvor mange sommerhusgæster provianterer. Nu kan der hurtiglades i mellemtiden. Sulten kan blive stillet på “Grillen”. Der er også toiletfaciliteter.

Hurtiglader i Humble
Hurtigladeren i Humble kan oplade alle moderne elbiler på markedet med op til 24 kW (DC). Her lader en Tesla med 22 kW (AC).

Mange gode kræfter står bag

Det er Fonden Langelands Elforsyning, der så flot har sørget for ladeinfrastrukturen til lokalsamfundet og tilrejsende gæster. Projektet er et godt eksempel på, hvad der kan opnås, når mange gode kræfter trækker i samme retning. I den forbindelse har Go2Green spillet en central rolle med at koordinere projektet. Og kommunen har beredvilligt dedikeret attraktive parkeringspladser.

Ladestanderne er leveret og drivet af Sperto – Danmarks åbne ladenet. Det betyder, at alle kan lade til kun kr. 3,50 pr. kWh uden forudgående oprettelse eller abonnement. Det er let og billigt! I en introduktionsperioden er det endda helt gratis at lade.

Så skynd dig at komme afsted til Langeland i elbil og nyd den lokale gæstfrihed og den skønne natur, mens du kører lydløst gennem landskabet på Ø-strøm!

Slået op d.

Sperto tilbyder 50-150 kW buslader

Elektrificeringen buldrer lydløst og emissionsfrit afsted!

Det gælder ikke kun personbiler. Nu kommer busserne også med rækkevidder på +200 km. Se filmen nedenfor med vores 50 kW buslader, der blandt mange smarte features kan parallel-kobles, så den kan yde op til 150 kW. Det betyder ladetider på 2-4 timer. Det er et stærkt produkt i europæisk kvalitet, som vi tilbyder til en absolut konkurrencedygtig pris.

 

Slået op d.

Audi lancerer e-tron

“Electric goes Audi” – og ikke omvendt – var sloganet, da Audi e-tron endelig blev præsenteret den 17. september i den færdige produktionsudgave. Det var ikke den helt store overraskelse at se designet, for flere af os har allerede set den på gaden i København med camouflage-foliering. Men det ændrer ikke på, at det er en af de mest spændende elbiler lige nu!

Vi har set masser af konceptbiler med kameraer i stedet for spejle, men e-tron bliver altså den første bil på markedet, der får dem. Men er det ikke bare en gimmick? Nej, det er det ikke, for spejlene giver stor vindmodstand og turbulens, der går ud over energiforbruget. De små vinger med kameraer sænker tilsyneladende vindmodstanden så meget, at man kan køre omkring 5% længere på den samme mængde energi. Det er da værd at tage med!

Audi har altså smidt spejlene, men har ikke haft modet til at gå et skridt videre og smide kølergrillen. Der er ganske vist en køler bag grillen, men den er meget større, end det var nødvendigt. Tilsyneladende tør ingen af de traditionelle bilproducenter at undlade dette designelement. Men mon ikke det kommer via et par andre mærker i samme koncern; Porsche og VW? De har jo formået at designe nogle af de mest ikoniske biler nogensinde uden grill. Vi tænker naturligvis særligt på VW Beetle og Porsche 911.

I stedet for et enkelt ladestik har e-tron et på hver side af bilen, så man let kan komme til at sætte stikket i. Det er dog kun i den ene side, at man kan hurtiglade. Det går nok, da bilen store batteri på 95 kWh giver en rækkevidde på 400 km. Så det er nok ikke så tit, man får behov for at hurtiglade, hvis man ellers kører ordentligt.  Men man kan måske godt få lyst til at trykke pedalen i bund for den 2,5 tons tunge SUV har 400 HK og springer fremad fra 0-100 km/t på ca. 5,5 sek. Så går det stærkt, selv om det ikke er helt så hurtigt som hverken Jaguar I-Pace, Mercedes-Benz EQC og slet ikke en Tesla. Men mon ikke det rækker til de fleste af os? Fuldstændig som ovennævnte konkurrenter er e-tron i øvrigt også firehjulstrukket med 2 elmotorer – en på hver aksel.

Audi e-tron bliver tilsyneladende også den første elbil, der kan lade med en effekt på op til 150 kW. Så kan man altså lade et par hundrede kilometer på batteriet i løbet af 20 minutter. Det er hurtigere end nogen anden elbil på markedet! Og man behøver heller ikke at fumle med betalingskort eller en brik, for e-tron bliver tilsyneladende den første bil, der understøtter ISO 15118. Dermed kan man bare sætte stikket i, bilen bliver genkendt og betalingen foregår automatisk. Der går dog nok lidt inden de forskellige operatører er med på den vogn.

Prisen er oplyst til cirka $75.000 på det amerikanske marked. Det betyder, at e-tron lander på det samme niveau omkring kr. 700-800.000 som I-Pace og EQC med de nuværende afgifter. Men det kan jo hurtigt se anderledes ud på det danske marked, for bilen kan først leveres fra 2019. I mellemtiden kommer der en afgiftsreform. Man må jo så håbe, at de store elbiler, der reelt kan indfri danskernes behov ikke bliver pålagt en misundelsesafgift ved den lejlighed. For det er de store elbiler, der viser vejen frem mht. rækkevidde og moderne (e)mobilitet. Det gælder ikke mindst Audi, der med e-tron virkelig har taget et “Vorsprung durch Technik”!

Audi e-tron
Audi e-tron har et forholdsvis traditionelt design men byder på mange innovative løsninger. Det er uden tvivl en af de mest spændende elbiler lige nu.

 

 

 

Slået op d.

Flat rate betaler sig ikke

Når man køber en ny elbil bliver man ofte tilbudt ”gratis” opladning i op til 3 år. Men prisen for opladningen er naturligvis blot lagt oven i bilens pris. I stedet kan man få mindst kr. 15.000 i rabat. Har man en brugt bil kan man også selv bestille denne type af abonnement for cirka 700 kr. om måneden plus tilslutning. Men kan det betale sig?

Den reelle pris pr. måned

Vi har set på omkostningerne til opladning af en Kia Niro EV. Vi sammenligner, hvad det reelt koster pr. måned over en periode på 3 år. I det ene tilfælde køber man en ladeboks og lader primært derhjemme. I det andet tilfælde tegner man et flat rate abonnement, hvor man kan lade ubegrænset ude og hjemme hos én bestemt operatør. Vi indregner også etableringsomkostninger.

Baseret på et kørselsbehov på 15.000 km om året og øvrige forudsætninger, så kommer vi frem til følgende månedlige omkostning:

  • flate rate: kr. 939
  • egen boks: kr. 762

Så man kan altså spare kr. 6.372 kr. ved at købe sin ladeboks frem for at tegne abonnement. For den ubegrænsede strøm bliver dyr, når man kun har et ”normalt” kørselsbehov samt indregner installation og en smule ladning ved andre netværk, som man næppe kommer helt uden om.

Har du allerede et kraftstik?

Hvis man allerede har et ”kraftstik” , der lever op til kravene til en ladeboks, så kan det genbruges til installation af egen ladeboks, som så bliver meget billigere. Det gælder derimod ikke ved flate rate-abonnementerne, hvor man Sperto bekendt skal betale oprettelse/installation under alle omstændigheder. Under disse forudsætninger bliver den månedlige forskel endnu større:

  • flate rate: kr. 939
  • egen boks: kr. 651

Man kan altså spare kr. 9.360 kr. ved at købe sin ladeboks frem for at tegne abonnement, hvis man i forvejen har et ”kraftstik”.

Fordelen ved det frie valg

Udover den store besparelse ved at lade fra egen boks, så skal man huske på, at man har fordelen ved frit at kunne shoppe rundt mellem de forskellige operatører. For man er ikke bundet til den ene, og bliver ikke “straffet” for at lade hos den anden. Men tager bare den nærmeste/billigste offentlige ladestander, man kan få adgang til. Hvis der en stander fra Sperto i nærheden, så bliver regnestykket endnu bedre, for så prisen jo kun er kr. 3,50/kWh.

Konklusion

Kan det så aldrig betale sig med et flat rate-abonnement? Jo, bestemt, hvis man har et meget stort kørselsbehov. Så kan et abonnement da anbefales. Men har man et gennemsnitlig kørselsbehov på 15.000 km om året eller derunder, så er det altså billigst med egen Ladeboks i dette eksempel. Har man allerede et “kraftstik”, der kan anvendes, så er egen ladeboks endnu billigere. Der er selvfølgelig mange individuelle faktorer, og derfor er det end god idé at regne på det. Kontakt os gerne for individuel rådgivning.

Offentlig opladning af elbil
Et flat rate abonnement betaler sig ikke, hvis man har et gennemsnitligt kørselsbehov på 15.000 km om året jf. Spertos beregninger.

 

Forudsætninger for regneeksempler og konklusioner ovenfor:

Km/år: 15.000, bilens el-økonomi: 167 Wh/km, elpris hjemme: kr. 2,20/kWh, offentlig opladning: kr. 5,25/kWh, andel ladet ude ved egen boks: 15%, andel ladet på andre netværk ved flat rate: 5%, pris for egen ladeboks: kr. 5.000, installation af egen ladeboks: kr. 4.000, installation af egen ladeboks ved eksisterende stik: kr. 1.000, afskrivning på egen ladeboks i perioden: kr. 3.500, etablering af flat rate-abonnement: 7.999, flat-rate abonnement pr. måned: kr. 699, periode: 36 måneder.