Slået op d.

Ladeboks på Slottet

På Dragsholm Slot mødes fortid, nutid og fremtid – fra historiens vingesus med krig og fred til moderne tider med Michelin-restaurant og ladeboks til elbil. 

Dragsholm Slot
Det smukke Odsherred har hidtil været en sort plet på ladekortet. Men nu kan man lade elbilen op, når man besøger Dragsholm Slot ved Hørve.

Hvis de tykke mure på Dragsholm kunne tale, ville de fortælle historier om de sidste 800 års krig og fred, adlens bryllupper i slotskirken og prominente “gæster” som Jarlen af Bothwell, der måtte lade livet i fangekælderen.

I dag fungerer Dragsholm Slot som firestjernet hotel med 34 dobbeltværelser og to anerkendte restauranter, hvoraf den ene fik en Michelin-stjerne i 2017.

Nu er der også en Ladeboks fra Sperto – Danmarks åbne ladenet – på Dragsholm. Boksen sidder meget passende på en portbygning, hvor man kan forestille sig, at utallige hestevogne har passeret i tidens løb. Men nu er det altså elektriske hestekræfter, der er på spil.

Det er gratis at lade elbilen op i en introduktionsperiode. Så se at komme afsted. Nyd en gourmet-middag eller blot kaffe og den lækre gulerodskage pyntet med havtorn. Dragsholm er altid en udflugt og et ophold værd – ikke mindst i elbil!

 

Slået op d.

Gratis hurtigladning i Roskilde

Så er hurtigladeren i Sortebrødre P-hus i Roskilde sat i drift, og det er endda gratis at lade fra den i en introduktionsperiode.

IES Wallbox MBW i3

De fleste elbiler oplades 6 gange så hurtigt på DC-laderen i Sortebrødre P-hus i Roskilde i forhold til en normal ladeboks.

Det er desværre kun få biler som fx Tesla S & X, Renault Zoe og Mercedes B Electric Drive, der er udstyret med trefasede interne ladere og som dermed kan lade med en fornuftig hastighed/effekt (11-22 kW) fra en almindelig ladeboks-/stander.

Men det er der tænkt over i Sortebrødre P-hus i Roskilde. For ud over 4 almindelige ladestik på 11 kW er der også opsat en AC/DC-lader, som kan oplade alle moderne elbiler med en effekt på 22-24 kW. Det betyder, at Nissan Leaf, Hyundai Ioniq, Jaguar I-Pace samt de kommende elbiler Hyundai Kona og Kia e-Niro kan oplades 6 gange så hurtigt som normalt. 

Det betyder, at fx en Jaguar I-Pace kan oplades fra 20 til 80% på et par timer, en Kona eller e-Niro kan oplades på halvanden time, og de mindre elbiler kan oplades på en times tid. Og den tid kan man let få til at gå i centrum af dejlige Roskilde.

Slået op d.

Langeland på ladekortet

Så er Langeland kommet på landkortet, hvad angår opladning af elbiler. Fredag den 12. oktober klippede borgmester Tonni Hansen den grønne snor og erklærede Langelands ladenet for åbent. Der var klapsalver, entusiasme i luften og fejring med kaffe og kage. 

Borgmester indvier ladestandere på Langeland.
Borgmester Tonni Hansen klipper den grønne snor i selskab med Niels Christian Nielsen fra GO2Green.

Langeland på ladekortet

Langeland har hidtil ikke haft en eneste offentlig ladestander til elbiler. Men fredag den 12. oktober kom den grønne ø for alvor kommet på landkortet – eller rettere ladekortet – med 5 offentlige ladestandere. De findes i nord, syd øst og vest og for den sags skyld centralt på øen.

Kort over ladestandere på Langeland.
Kort over ladestandere på Langeland. De grønne markører indikerer almindelige AC-ladere. De orange markører indikerer DC-hurtigladere.

De 3 dobbelte AC-ladestandere i henholdsvis Lohals, Rudkøbing og Bagenkop kan yde op til 14 kW til 2 elbiler, der lader samtidigt. Det betyder, at mindre elbiler kan oplades på et par timer og større elbiler på 5-6 timer, hvis bilerne ellers kan modtage fuld effekt.

Ladestander i Bagenkop.
Ladestanderen i Bagenkop står centralt på havnen, hvor den bl.a. kan betjene turister, der overnatter i de lokale ferielejligheder.

Hurtigladere

Mange elbiler som fx Nissan Leaf, Hyundai Ioniq og Jaguar I-Pace er imidlertid kun udstyret med et såkaldt énfaset ladeaggregat. Det betyder, at de pågældende biler kun kan modtage en effekt på 3,7 kW fra en AC-ladestander – uanset at standeren kan yde hele 14 kW.

Men det er der tænkt over på Langeland, for der er nemlig også blevet installeret et par DC-hurtigladere. Så kan man lade direkte til bilens batteri uden om bilens interne ladeaggregat, der kan være en flaskehals. Dermed kan der lades med fuld effekt på 24 kW på alle moderne elbiler. Det betyder, at små elbiler kan oplades på under én time, og selv de største elbiler kan oplades fra 20 til 80% på blot et par timer.

Den ene hurtiglader er strategisk placeret på Spodsbjerg Turisbådehavn tæt på færgelejet, så man fx kan “toppe op”, mens man venter på overfarten til Lolland. Der er sikkert også mange turister, der vil benytte chancen til at lade, mens de dyrker sejlsport, fiskeri eller spiller minigolf på den nærliggende campingplads. Der er toiletfaciliteter på havnen og en dejlig udsigt ud over det blå Langelandsbælt.

Den anden hurtiglader er også strategisk placeret. Det er på parkeringspladsen over for købmanden i Humble, hvor mange sommerhusgæster provianterer. Nu kan der hurtiglades i mellemtiden. Sulten kan blive stillet på “Grillen”. Der er også toiletfaciliteter.

Hurtiglader i Humble
Hurtigladeren i Humble kan oplade alle moderne elbiler på markedet med op til 24 kW (DC). Her lader en Tesla med 22 kW (AC).

Mange gode kræfter står bag

Det er Fonden Langelands Elforsyning, der så flot har sørget for ladeinfrastrukturen til lokalsamfundet og tilrejsende gæster. Projektet er et godt eksempel på, hvad der kan opnås, når mange gode kræfter trækker i samme retning. I den forbindelse har Go2Green spillet en central rolle med at koordinere projektet. Og kommunen har beredvilligt dedikeret attraktive parkeringspladser.

Ladestanderne er leveret og drivet af Sperto – Danmarks åbne ladenet. Det betyder, at alle kan lade til kun kr. 3,50 pr. kWh uden forudgående oprettelse eller abonnement. Det er let og billigt! I en introduktionsperioden er det endda helt gratis at lade.

Så skynd dig at komme afsted til Langeland i elbil og nyd den lokale gæstfrihed og den skønne natur, mens du kører lydløst gennem landskabet på Ø-strøm!

Slået op d.

Sperto tilbyder 50-150 kW buslader

Elektrificeringen buldrer lydløst og emissionsfrit afsted!

Det gælder ikke kun personbiler. Nu kommer busserne også med rækkevidder på +200 km. Se filmen nedenfor med vores 50 kW buslader, der blandt mange smarte features kan parallel-kobles, så den kan yde op til 150 kW. Det betyder ladetider på 2-4 timer. Det er et stærkt produkt i europæisk kvalitet, som vi tilbyder til en absolut konkurrencedygtig pris.

 

Slået op d.

Audi lancerer e-tron

“Electric goes Audi” – og ikke omvendt – var sloganet, da Audi e-tron endelig blev præsenteret den 17. september i den færdige produktionsudgave. Det var ikke den helt store overraskelse at se designet, for flere af os har allerede set den på gaden i København med camouflage-foliering. Men det ændrer ikke på, at det er en af de mest spændende elbiler lige nu!

Vi har set masser af konceptbiler med kameraer i stedet for spejle, men e-tron bliver altså den første bil på markedet, der får dem. Men er det ikke bare en gimmick? Nej, det er det ikke, for spejlene giver stor vindmodstand og turbulens, der går ud over energiforbruget. De små vinger med kameraer sænker tilsyneladende vindmodstanden så meget, at man kan køre omkring 5% længere på den samme mængde energi. Det er da værd at tage med!

Audi har altså smidt spejlene, men har ikke haft modet til at gå et skridt videre og smide kølergrillen. Der er ganske vist en køler bag grillen, men den er meget større, end det var nødvendigt. Tilsyneladende tør ingen af de traditionelle bilproducenter at undlade dette designelement. Men mon ikke det kommer via et par andre mærker i samme koncern; Porsche og VW? De har jo formået at designe nogle af de mest ikoniske biler nogensinde uden grill. Vi tænker naturligvis særligt på VW Beetle og Porsche 911.

I stedet for et enkelt ladestik har e-tron et på hver side af bilen, så man let kan komme til at sætte stikket i. Det er dog kun i den ene side, at man kan hurtiglade. Det går nok, da bilen store batteri på 95 kWh giver en rækkevidde på 400 km. Så det er nok ikke så tit, man får behov for at hurtiglade, hvis man ellers kører ordentligt.  Men man kan måske godt få lyst til at trykke pedalen i bund for den 2,5 tons tunge SUV har 400 HK og springer fremad fra 0-100 km/t på ca. 5,5 sek. Så går det stærkt, selv om det ikke er helt så hurtigt som hverken Jaguar I-Pace, Mercedes-Benz EQC og slet ikke en Tesla. Men mon ikke det rækker til de fleste af os? Fuldstændig som ovennævnte konkurrenter er e-tron i øvrigt også firehjulstrukket med 2 elmotorer – en på hver aksel.

Audi e-tron bliver tilsyneladende også den første elbil, der kan lade med en effekt på op til 150 kW. Så kan man altså lade et par hundrede kilometer på batteriet i løbet af 20 minutter. Det er hurtigere end nogen anden elbil på markedet! Og man behøver heller ikke at fumle med betalingskort eller en brik, for e-tron bliver tilsyneladende den første bil, der understøtter ISO 15118. Dermed kan man bare sætte stikket i, bilen bliver genkendt og betalingen foregår automatisk. Der går dog nok lidt inden de forskellige operatører er med på den vogn.

Prisen er oplyst til cirka $75.000 på det amerikanske marked. Det betyder, at e-tron lander på det samme niveau omkring kr. 700-800.000 som I-Pace og EQC med de nuværende afgifter. Men det kan jo hurtigt se anderledes ud på det danske marked, for bilen kan først leveres fra 2019. I mellemtiden kommer der en afgiftsreform. Man må jo så håbe, at de store elbiler, der reelt kan indfri danskernes behov ikke bliver pålagt en misundelsesafgift ved den lejlighed. For det er de store elbiler, der viser vejen frem mht. rækkevidde og moderne (e)mobilitet. Det gælder ikke mindst Audi, der med e-tron virkelig har taget et “Vorsprung durch Technik”!

Audi e-tron
Audi e-tron har et forholdsvis traditionelt design men byder på mange innovative løsninger. Det er uden tvivl en af de mest spændende elbiler lige nu.

 

 

 

Slået op d.

Flat rate betaler sig ikke

Når man køber en ny elbil bliver man ofte tilbudt ”gratis” opladning i op til 3 år. Men prisen for opladningen er naturligvis blot lagt oven i bilens pris. I stedet kan man få mindst kr. 15.000 i rabat. Har man en brugt bil kan man også selv bestille denne type af abonnement for cirka 700 kr. om måneden plus tilslutning. Men kan det betale sig?

Den reelle pris pr. måned

Vi har set på omkostningerne til opladning af en Kia Niro EV. Vi sammenligner, hvad det reelt koster pr. måned over en periode på 3 år. I det ene tilfælde køber man en ladeboks og lader primært derhjemme. I det andet tilfælde tegner man et flat rate abonnement, hvor man kan lade ubegrænset ude og hjemme hos én bestemt operatør. Vi indregner også etableringsomkostninger.

Baseret på et kørselsbehov på 15.000 km om året og øvrige forudsætninger, så kommer vi frem til følgende månedlige omkostning:

  • flate rate: kr. 939
  • egen boks: kr. 762

Så man kan altså spare kr. 6.372 kr. ved at købe sin ladeboks frem for at tegne abonnement. For den ubegrænsede strøm bliver dyr, når man kun har et ”normalt” kørselsbehov samt indregner installation og en smule ladning ved andre netværk, som man næppe kommer helt uden om.

Har du allerede et kraftstik?

Hvis man allerede har et ”kraftstik” , der lever op til kravene til en ladeboks, så kan det genbruges til installation af egen ladeboks, som så bliver meget billigere. Det gælder derimod ikke ved flate rate-abonnementerne, hvor man Sperto bekendt skal betale oprettelse/installation under alle omstændigheder. Under disse forudsætninger bliver den månedlige forskel endnu større:

  • flate rate: kr. 939
  • egen boks: kr. 651

Man kan altså spare kr. 9.360 kr. ved at købe sin ladeboks frem for at tegne abonnement, hvis man i forvejen har et ”kraftstik”.

Fordelen ved det frie valg

Udover den store besparelse ved at lade fra egen boks, så skal man huske på, at man har fordelen ved frit at kunne shoppe rundt mellem de forskellige operatører. For man er ikke bundet til den ene, og bliver ikke “straffet” for at lade hos den anden. Men tager bare den nærmeste/billigste offentlige ladestander, man kan få adgang til. Hvis der en stander fra Sperto i nærheden, så bliver regnestykket endnu bedre, for så prisen jo kun er kr. 3,50/kWh.

Konklusion

Kan det så aldrig betale sig med et flat rate-abonnement? Jo, bestemt, hvis man har et meget stort kørselsbehov. Så kan et abonnement da anbefales. Men har man et gennemsnitlig kørselsbehov på 15.000 km om året eller derunder, så er det altså billigst med egen Ladeboks i dette eksempel. Har man allerede et “kraftstik”, der kan anvendes, så er egen ladeboks endnu billigere. Der er selvfølgelig mange individuelle faktorer, og derfor er det end god idé at regne på det. Kontakt os gerne for individuel rådgivning.

Offentlig opladning af elbil
Et flat rate abonnement betaler sig ikke, hvis man har et gennemsnitligt kørselsbehov på 15.000 km om året jf. Spertos beregninger.

 

Forudsætninger for regneeksempler og konklusioner ovenfor:

Km/år: 15.000, bilens el-økonomi: 167 Wh/km, elpris hjemme: kr. 2,20/kWh, offentlig opladning: kr. 5,25/kWh, andel ladet ude ved egen boks: 15%, andel ladet på andre netværk ved flat rate: 5%, pris for egen ladeboks: kr. 5.000, installation af egen ladeboks: kr. 4.000, installation af egen ladeboks ved eksisterende stik: kr. 1.000, afskrivning på egen ladeboks i perioden: kr. 3.500, etablering af flat rate-abonnement: 7.999, flat-rate abonnement pr. måned: kr. 699, periode: 36 måneder.

Slået op d.

Mercedes-Benz lancerer ny elbil

EQC 400 er betegnelsen for den første elbil, der er udviklet til formålet af Mercedes-Benz. Vi ser her nærmere på nyskabelsen og fælder dom over, om den skal på ønskesedlen?

MB EQC 400
Den nye Mercedes-Benz EQC 400 er her vist i AMG-udgaven med helt særlig kølergrill. Bemærk i øvrigt det vandrette LED-lys lige under kølerhjelmen.

Rækkevidde og ladetid

Når talen falder på en elbil, er det første spørgsmål som regel: hvor langt kan den køre på en opladning, og hvor lang tid tager en opladning?

EQC 400 har et batteri på 80 kilowatttimer (KWh), hvilket skulle give en rækkevidde på ca. 450 km jf. den tidligere NEDC-standard. Da MB opgiver et forbrug på 22,2 kWh pr. 100 km kan man dog regne sig frem til, at der måske snarere er tale om 325 km i praksis. Men det er bestemt også en fornuftig rækkevidde, der er fuldt tilstrækkelig til os!

EQC 400 kan oplades meget hurtigt fra en såkaldt ultralader. Den kan modtage op til 110 kW effekt. Det svarer til en Tesla, der lader fra en Super Charger og betyder, at man kan oplade bilen fra 10-80% på blot ca. 45 minutter. Det duer!

Holder man derimod derhjemme eller ved en destinationslader på en parkeringsplads, vil det dog gå betydeligt langsommere. EQC 400 er tilsyneladende kun udstyret med en énfaset lader som standard. I Danmark må den énfasede lader desværre kun trække en effekt på 16 ampere mod 32 ampere i visse andre lande. Det betyder, at det vil tage omkring 15 timer at lade bilen op fra 10-80%. Det er ærligt talt for langsomt. Men man må regne med, at MB som ekstraudstyr også vil tilbyde en trefaset lader, og så går det 3-6 gange så hurtigt. Ellers må man anskaffe sig en DC-lader fra Sperto til hjemme- eller firmabrug. Så kan bilen oplades på kun ca. 3 timer!

Performance

EQC 400 har selvfølgelig 2 asynkrone elmotorer – én på hver aksel – som til sammen udvikler 408 HK og har et drejningsmoment på 765 Nm på toppen. Det er vanvittige kræfter, som da også kan sende den 2,5 tons tunge bil fra 0-100 km/t på 5,1 sekund. Whohoo – så går det stærkt!

Design

I lighed med andre bilproducenter spiller MB ud med en SUV som første ”rigtige” elbil. Det er der flere gode grunde til. For det første, er det en populær bilklasse i det segment af dyrere biler, hvor enhver premium elbil befinder sig. For det andet, så er modellen velegnet til at bære et stort batteri i bunden.

EQC 400 er baseret på en modificeret platform til brændstofsøsteren, GLC. Det sparer ikke bare udviklingsomkostninger. Det medfører også en mere økonomisk produktion, da bilen kan fremstilles på samme samlebånd som brændstofsøsteren. Desværre må man så leve med en for en elbil kardantunnel som et levn fra GLC. Den kunne vi altså godt have undværet. Men vi må håbe, at besparelsen slår igennem på prisen. Ligheden til GLC er i øvrigt også synlig i det ydre, selv om EQC alligevel er helt sin egen på en rigtig flot og vellykket måde.

MB EQC 400 stor grill
Mercedes-Benz EQC 400 er her vist med den sædvanlige kølergrill, som er indfattet med en kant af krom og har 7 ribber.

EQC kendes utvetydigt på den nye front, hvor grillen findes i to varianter. MB valgte ikke at gå videre med den LED-skærm, der var i snuden på koncept-udgaven. Og tak for det. Resultatet er blevet rigtig vellykket, selv om man selvfølgelig kan spørge sig selv, hvorfor designerne er så bange for at bevæge sig helt væk fra grillen som designelement? En elbil har jo ikke behov for nogen stor grill, selv om der faktisk sidder en køler bagved. For en elbil har trods alt brug for køling til både klimaanlæg og batterierne. Men sandheden er nok, at en stor grill betyder meget i opfattelsen af bilen som statussymbol på visse markeder. Bilen vil simpelthen blive opfattet som kønsløs uden lige netop det designelement.

Et tredje ”levn” fra brændstofbilerne er placeringen af ladestikket på bagerste højre ”hofte”. Det fungerer da helt fint. Men man kunne jo også have prøvet med en lidt mere modig tilgang og placere stikket i fronten. Så kunne man ligefrem have brugt ladeporten som designelement i stedet for grillen? Det er i øvrigt langt mere praktisk at parkere med snuden mod ladestanderen end at skulle bakke ind, bakkamera eller ej. Ved en placering midt i snuden kan man også let nå stikket fra begge sider. Nåh ja, det er en detalje. Man lever sagtens med stikket, hvor det sidder.

MB EQC 400 instrumentbrædt
Mercedes-Benz EQC 400 har et moderne, smagfuldt og yderst elegant interiør samt to 10,25 tommers skærme i instrumentbrædtet.

Indvendigt adskiller EQC 400 sig ikke voldsomt fra de andre nye biler i MB’s produktprogram. Interiøret er selvfølgelig mere moderne men mindst lige så smagfuldt og elegant, som vi sædvanligvis kender det fra MB. På instrumentbrædtet er der to 10,25 tommer skærme ved siden af hinanden bag samme glas og ramme. Det er en vellykket løsning, der holder føreren orienteret uden at stjæle udsynet.

MB har heldigvis bibeholdt rigtige knapper til klimanlægget og andre vigtige funktioner, så man ikke skal tage blikket fra vejen eller sidde og fedte med fingrene på skærmen. Ligeledes er der knapper af meget høj kvalitet på rattet. Thumbs up!

Der er et stort bagagerum på intet mindre end 500 liter. Er det ikke nok, så kan MB’en faktisk udstyres med krog og trække en trailer på op til 1.800 kg. Det er sjældent for elbiler og vil uden tvivl være et stærkt salgsargument i forhold til andre elbiler i samme klasse. Men det er næsten synd at “pierce” det flotte bagparti med en krog. Men små fugle synger da også om en elektrisk krog, der kan foldes ind, når den ikke bruges.

MB EQC 400 bagfra
Mercedes-Benz EQC 400 har et elegant bagparti med lygterne integreret i et smalt bånd. Der er mulighed for trækkrog. 

Konklusion

MB har lanceret en smuk og yderst vellykket elbil med små skønhedspletter. For mange af os står den helt sikkert på ønske-sedlen som næste (el)bil. Den er umiddelbart ikke revolutionerende i forhold til andre elbiler i samme klasse. Men vi kan også godt undvære en Jetson-bil, når blot den er på el og er bygget i den solide og gedigne kvalitet, som MB er garant for.

De to tilbageværende spørgsmål er vel bare: hvad koster den, og hvornår kan vi få én leveret?

NB: Artiklen er redigeret og opdateret med diverse detaljer – senest den 11. september 2018. 

Slået op d.

Sperto i medierne: ladestandere i Roskilde

Spertos første offentlige ladepunkter blev lanceret den 17. august 2018 ved åbningen af Roskildes fine, nye Sortebrødre P-hus. I den forbindelse har en række medier dækket sagen. Klik på nedenstående links for at læse artikler og se tv-indslag:

Tesla X og MB B Sortebrødre
Tesla Model X og Mercedes-Benz B Electric Drive lader i Sortebrødre P-hus, Roskilde.
Slået op d.

Sperto lancerer offentligt ladenet til elbiler

Sperto – Danmarks åbne ladenet – sætter strøm til de første offentlige ladebokse den 17. august. I starten er det gratis. Men også fremadrettet kan elbilisterne lade bilen op til Danmarks laveste pris uden dikkedarer.

Fast, lav pris uden abonnement! Det er mottoet for den nye ladeoperatør, Sperto, der er i gang med at udrulle et landsdækkende ladenet til elbiler. I en begrænset periode vil det endda være helt gratis at lade bilen op. Man sætter bare stikket i!

Sperto gør det enkelt og billigt at lade !

Herefter tilbyder Sperto opladning til kr. 3,50 pr. kWh uden oprettelse eller abonnement. I øjeblikket ligger prisen på cirka kr. 5-9 for samme ydelse. Så Sperto byder på en betydelig besparelse. Desuden bliver det let at lade, da man fx ikke behøver at få tilsendt et kundekort med posten. Man betaler da bare via en app på telefonen!

De første ladebokse tændes den 17. august i Sortebrødre P-hus centralt i Roskilde. Efter­følgende kommer der også en hurtiglader i P-huset, der ligger lige ved gågaden og tog­stationen. I løbet af efteråret dukker der så flere ladestationer op rundt omkring i landet.

Sperto leverer nøglefærdige løsninger til bl.a. kommuner, virksomheder og organi­sationer. Det er fx attraktivt for arbejdspladser, hvor man gerne vil tilbyde opladning til medarbejderne uden bøvl med administration eller beskatning. Sperto tager sig af det hele og tilbyder særligt gode vilkår for opladning på jobbet.

”Det er en god dag for elbilisterne, at vi nu er flere operatører til at betjene dem med supplerende produkter. Vi oplever en utrolig respons på vores koncept med en fast lav pris uden dikkedarer,” siger Spertos stifter, Erik Thrane.

Sperto har store forventninger til udviklingen i takt med, at mange nye elbiler med lang rækkevidde kommer på markedet i løbet af de næste par år.

”Det er ikke blot klima og miljø, der driver udviklingen. Det er også forbrugernes aha-oplevelse af, at de moderne elbiler simpelthen kører meget bedre end de gammeldags brændstof­biler,” konstaterer Erik Thrane.

Efter Roskilde, hvor laderne drives for kommunen, kommer turen til Dragsholm Slot, hvor elbilisterne kan spise på Michelin-restaurant, mens bilen lades op. Langeland bliver også elektrificeret med 9 ladepunkter fordelt på 5 byer i samarbejde med Go2Green og Fonden Langelands Elforsyning. Og der er flere på vej rundt omkring i landet…

På Spertos hjemmeside kan man fremadrettet følge med i, hvor der kommer nye ladere.

 

Pressemeddelelse, den 14. august 2018