Udgivet i Skriv en kommentar

FDM regner forkert – igen

I seneste nummer af FDM’s medlemsblad foretages igen en forkert sammenligning af priser på opladning af elbiler. Samtidig sælger FDM selv ladeløsninger. Er det en forbruger-forening – eller forretning med egen agenda?

Til trods for, at vi tidligere har påpeget fejlene i FDM’s beregninger af, hvad det koster at oplade elbilen, så holder FDM altså vedholdende fast i forkerte metoder, der giver et misvisende og måske ligefrem illoyalt billede af, hvor man lader billigst. Da FDM samtidig selv sælger ladeprodukter, kan man jo ikke undgå at få den tanke, om det er foreningen eller forretningen FDM, der har en agenda?

I artikelen “God økonomi i elbiler” sammenligner FDM således på den ene side:

  • Prisen på et fastprisabonnement fordelt på 20.000 km, hvilket for det første er væsentlig over det gennemsnitlige kørselsbehov hos en elbilist. For det andet glemmer FDM at indregne gebyrer på kr. 8-10.000, som det koster at oprette/afslutte aftalen, og
  • Prisen pr. kWh på Spertos offentlige ladestandere, som de i øvrigt angiver forkert til kr. 3,50. Vi har faktisk også en pris på kr. 2,50.

Fakta er, at der bliver sammenlignet æbler med (el)pærer. Den korrekte sammenligning består i at sammenlige prisen pr. kWh uden abonnement.

Vi skal hermed loyalt gengive priserne hos de forskellige operatører:

  • Sperto: kr. 2,50-3,50
  • E.ON: kr. 5,40
  • Clever: kr. 8,75

Som det ses, så er Sperto billigst og ikke dyrest på det produkt, der kan sammenlignes direkte.

Kia e-Niro Ionity
Sperto er ikke bange for at anprise en konkurrent. Fastprisabonnementer kan være fine, hvis man har et meget stort kørselsbehov. Her lader vi i øvrigt billigt hos Ionity. Prisen er kr. 80 for en opladning, og vi fyldte ca. 40 kWh på. Det blev således kr. 2/kWh eller ca. 40 øre/km. Der regner FDM i øvrigt også forkert og kommer frem til 20 øre/km. Det ville kræve en opladning på hele 80 kWh, hvilket er urelaistisk og kun teknisk muligt for enkelte modeller af elbiler.
Udgivet i Skriv en kommentar

Pristjek på ladekabler

Sperto har et kampagnetilbud på Type 2 ladekabel (3P/32A) fra Webasto til kr. 1.499, som normalt koster kr. 1.699. For at vise, hvor knaldbilligt det er, sammenligner vi her priser.

Spertos ladekabel er produceret i EU og leveres af Webasto. Det er ca. 4,5 meter langt og kan benyttes til trefaset opladning af elbiler op til 22 kW. Vi sammenligner her priser på tilsvarende kabler fra 3 forskkelige udbydere inklusiv Sperto. De eneste forskelle, som vi kan konstatere på baggrund af de forskellige webshops, er følgende:

  • forskellige farve på kabler/stik
  • længde (kablet fra Sperto/Webasto er på 4,5 meter, hvor de andre er på 5 meter)
  • mærket er ikke angivet af de to øvrige udbydere (“noname”)
  • Webasto-kablet er produceret i EU – oprindelseslandet er ikke angivet af de andre

Prissammenligning

  • Sperto: kr. 1.499 + porto kr. 100 = kr. 1.599 inkl. porto
  • Clever: kr. 1.899 + porto kr. 195 = kr. 2.094 inkl. porto (31% dyrere)
  • Evbiler: kr. 1.749 + porto kr. 30-50 = kr. 1.779-1.799 inkl. porto (11-13% dyrere)

Priserne er fundet på de forskellige udbyderes hjemmesider (webshops) den 7. juli. 2019. Spertos kampagnepris gælder indtil den 1. august 2019.

Webasto Type 2 ladekabel 32A
Webasto ladekabel (3P/32A, 22kW) er på tilbud til kr. 1.499 + kr. 100 i porto (normalpris kr. 1.699 plus kr. 100 i porto).

 

Udgivet i Skriv en kommentar

Hurtigladning af elbiler i Waterfront og Spinderiet

Elbilister kan nu hurtiglade i Waterfront Shopping i Hellerup og Spinderiet i Valby. Der er endda en gratis prøveperiode!

Waterfront Shopping
Waterfront Shopping ved Tuborg Havn tilbyder nu opladning til elbiler. Ved siden af ligger i øvrigt Experimentarium og biografen MovieHouse.

Waterfront Shopping og Spinderiet er to af hovedstadsområdets førende shopping-centre med masser af butikker, spisesteder og aktiviteter af høj kvalitet. Nu kan man også få opladet sin elbil, mens man shopper, spiser eller hygger sig.

Begge centre byder på 2 service-niveauer for opladning af elbiler. Der er nemlig både en almindelig ladeboks på 22 kW (AC) og en hurtiglader på 24 kW (DC).

Hurtigladeren er forsynet med et fast CCS-kabel, som passer til alle nyere elbiler, der følger europæisk standard. Det gælder fx Tesla S og X (med CCS-adapter) Tesla Model 3, Hyundai Kona electric, Hyundai Ioniq, Kia e-Niro, Jaguar I-Pace, BMW i3, VW e-Golf, Audi e-tron og den kommende Mercedes EQC.

Tesla Model S og X samt Renault Zoe kan lade næsten lige så hurtigt på den almindelige ladeboks. Den kan også anvendes til Nissan Leaf og alle andre elbiler. Man skal blot medbringe sit eget ladekabel.

Ladefaciliteterne findes i P-kælderen under hvert center. Der er kun ét niveau i kælderen under Spinderiet, så det er ikke til at tage fejl af. Under Waterfront finder man ladefaciliteterne på Niveau -1. Der er henholdsvis 2 og 3 timers GRATIS parkering i Spinderiet og Waterfront.

Vær opmærksom på, at opladning af elbiler er GRATIS i en prøveperiode!

Udgivet i 5 kommentarer

Oplad elbilen billigt eller gratis!

Den billigste ladeløsning for de fleste er egen ladeboks og egen billige strøm, når man lader hjemme. Så kan man lade til under kr. 2/kWh. Men man kan lade lige så billigt eller ligefrem helt gratis, når man er på farten. Her gennemgår vi hvordan!

Gratis hurtiglader i Roskilde
Her lader vi gratis på Spertos hurtiglader i Roskilde. Men der er mange flere muligheder for at lade gratis eller billigt rundt omkring i landet, når man er på farten.

Gratis opladning på farten
Der er efterhånden mange gratis ladestandere i offentligheden. Det gælder destinations-ladere, hvor man kan lade op, mens man overnatter, er på arbejde eller klarer et ærinde. Men det gælder også semi-hurtige ladere og ultrahurtige ladere langs motorvejene. Så kan man hurtigt komme  rundt i landet på ægte gratis strøm – der ikke er lagt oven i bilens pris. Hermed en liste over mulighederne i faldende hastighedsorden:

  • Powered by E.ON Drive & Clever: en opladning hos de to operatører koster normalt omkring kr. 5-10/kWh uden abonnement. Men indtil videre står de nye ultrahurtige stationer i Kørsør og Erritsø gratis til rådighed. Der er 4 ultrahurtige ladere på 175 kW på hver station. Vi har med fornøjelse ladet der flere gange helt gratis. God service – så længe det varer!
  • Tesla: tidligere fulgte der gratis opladning med en Tesla i deres eget fine ladenetværk af såkaldte Super Chargers over det ganske land. Har man sådan en bil, så gælder det jo resten af køretøjets levetid. Endvidere har en række hoteller og indkøbscentre destinationsladere fra Tesla på 11-22 kW AC, som er gratis til rådighed for alle elbilister. Et eller flere stik er dog forbeholdt Tesla-bilister.
  • Sperto – Danmarks åbne ladenet: Sperto har indtil videre oprettet 44 ladepunkter, der er gratis i en introduktionsperiode. Heraf er der 39 destinationsladere på 11-22 kW og 5 semihurtige DC-ladere på 24 kW. Attraktive steder inkluderer Waterfront Shopping i Hellerup med 22-24 kW AC/DC og Spinderiet i Valby ligeledes med 22-24 kW AC/DC. Se mere på Spertos Ladekort.
  • OK: på en række af OK’s benzinstationer er der dobbelte 22 kW AC-ladere gratis til rådighed. Der er fx en station i Nyborg.
  • IKEA: ved varehuset i Aarhus er der 2-3 AC-ladere gratis til rådighed. Effekten kendes ikke men er formentlig 11 eller 22 kW.
  • Plugshare.com: på denne hjemmeside kan man finde yderligere gratis ladestandere rundt omkring i landet.

Billig opladning på farten
Indtil for nylig var det meget dyrt at lade på farten, hvis man ikke havde abonnement til en af de to “gamle” operatører eller kørte Tesla. Men nu er der fuld gang i konkurrencen og nye forretningsmodeller, der gør det billigt at lade mange forskellige steder. Hermed en liste over mulighederne:

  • IONITY: den tyske bilindustri har indtil videre opført 4 ultrahurtige ladestationer på 350 kW i Haverslev, Skanderborg, Nyborg og Rødekro og der kommer 2 mere ved motorvejen i Greve og Vordingborg. Der kan lades til en flad pris på kr. 80. Kører man fx i en Hyundai Kona eller Kia e-Niro, så lader man cirka 40 kWh fra 20-80%. Det bliver så kr. 2/kWh. Det er da billigt!
  • Sperto – Danmarks åbne ladenet: Når Sperto indfører betaling starter vi med en pris på kr. 3,50/kWh.
Kia e-Niro Ionity
Her lader vi billigt hos Ionity. Der er en fast pris på kr. 80 for en opladning. Vi fyldte 45 kWh på. Det blev således kr. 1,78/kWh.

Billig opladning ude og hjemme
De fleste får dækket 90% af deres behov for opladning hjemme i garagen til fx kr. 1,85/kWh. De resterende 10% lader man på farten, og det kan gøres gratis eller meget billigt. Men lad os bare sige kr. 3/kWh i gennemsnit. Under disse forudsætninger kommer vi frem til følgende månedlige udgift med egen ladeboks, uden abonnement eller andre bindinger:

  • 10.000 km/år: kr. 297
  • 15.000 km/år: kr. 446
  • 20.000 km/år: kr. 595
  • 23.000 km/år: kr. 684

Egen ladeboks som fx Webasto Pure kombineret med opladning hos gratis og billige operatører ER således den billigste løsning, hvis man har et årligt kørselsbehov under 20-23.000 km. Man sparer fx cirka kr. 2-3.000 om året, hvis man fx har et kørselsbehov på 15.000 km/år. Det kan da blive til et par ekstra gode julegaver. Og så kan man i øvrigt ikke bundet til bestemte standere eller operatører.

Det er klart, at der bliver indført betaling på de fleste af ovennævnte ladestationer på et tidspunkt. Men der kommer også hele tiden nye ladestandere med gratis introduktions-perioder og nye operatører med gode tilbud. Så det gælder om ikke at binde sig for meget. Det er en god tid at være elbilist! 😉

Udgivet i Skriv en kommentar

Sperto i Politiken

Politikens AUTO-tillæg i dag sætter fokus på elbiler og hybrider.

I en helsides artikel om Sperto sætter vi fokus på bedst og billigst opladning privat, i boligforeninger og på arbejdspladser. Desuden lancerer vi en kampagne på Webasto Pure til kun kr. 4.999 sammen med vores partner, Webasto. Det er vel nok Danmarks skarpeste pris på en ladeboks på 11 kW. Og så er det endda tysk kvalitet.

Klik her for at læse tillægget AUTO om elbiler, hybrider og opladning af begge dele!

Udgivet i Skriv en kommentar

Ladeboks ved HUSET, Middelfart

HUSET i Middelfart, der tidligere var kendt som “Bygggecentrum” har indgået samarbejde med Sperto og er blevet en del af Danmarks åbne ladenet. 

HUSET - Middelfart
Ladestanderen ved HUSET sidder lige ved hovedindgangen og kan yde op til 22 kW.

HUSET i Middelfart – der tidligere var kendt som “Byggecentrum” rummer ud over den permanente og spændende byggeudstilling også konferencefaciliteter, hotel og restaurant.

Nu er der en service mere i form af opladning af elbiler med op til 22 kW. I en intro-periode er det endda gratis at lade. Og ikke nok med det. Der er også gratis parkering, gratis entré til Danmarks største byggeudstilling, gratis byggerådgivning om søndagen og gratis kaffe.

What’s not to like?

Slå vejen forbi HUSET i Middelfart!

Udgivet i Skriv en kommentar

Ladestandere til medarbejdere – firmaordning

Sperto etablerer nye ladestandere mange steder i landet. Denne gang er turen kommet til en arbejdsplads, hvor medarbejderne får mulighed for at lade til en særlig gunstig pris.

Ladestandere på arbejdspladsen
Når Sperto etablerer ladestandere på arbejdspladsen, så er der nul bøvl for arbejdsgiveren og dejligt lave priser for medarbejderne.

Der florerer mange myter om opladning af elbiler på arbejdspladsen. Den største myte er, at man ikke må oplade, for så bliver man beskattet af det. Jamen, så få da arbejdsgiveren til at lave en aftale med Sperto. Så opsætter vi ladestandere, som vi drifter med nul bøvl eller administration for arbejdsgiveren. Vi betaler automatisk for strømmen til arbejdsgiveren, og vi opkræver en meget lav pris af medarbejderne for at lade.

INGEN bøvl eller skat. What’s not to like?

Kontakt os i dag om en firmaordning, som fastholder og tiltrækker de innovative og fremtidsorienterede medarbejdere. De kører nemlig ofte i elbil!

 

 

Udgivet i Skriv en kommentar

Ladestandere på Stenhus Gymnasium, Holbæk

Ladestandere på Stenhus Gymnasium
De to dobbelte ladestandere på Stenhus Gymnasium yder op til 22 kW. De står til rådighed for medarbejdere, elever og gæster.

Det var koldt og regnfuldt i dag på Vestsjælland. Men det var alligevel en stor fornøjelse at være ude og sætte 2 dobbelte ladestandere i drift på Stenhus Gymnasium i Holbæk.

Sperto får en del henvendelser fra institutioner, skoler og arbejdspladser, der gerne vil etablere kollektive ladestandere til elbiler. Sperto sørger for al administration, kundeservice osv. og dækker de løbende omkostninger med indtægter fra opladning.

Kontakt os i dag for yderligere info om ladestandere på din uddannelses-institution eller arbejdsplads!

Udgivet i Skriv en kommentar

Ladestander ved Musicon og Ragnarock

Ragnarock
Billedet viser rockmuseet Ragnarock ved den nye bydel, Musicon, i Roskilde.

Muscion er navnet på en ny og spændende bydel i Roskilde i forbindelse med det velkendte rockmuseum, Ragnarock. I forbindelse med de nye boliger, bliver der bygget et nyt P-hus med ladefaciliteter. P-huset står klar om et års tid. Men man behøver ikke at vente så længe på at oplade sin elbil, hvis man er en af de heldige nye beboere i Musicon.

I samarbejde med Roskilde Kommune opsætter Sperto nemlig en dobbelt ladestander på 11/22 kW i drift i uge 5 på den midlertidige grus-parkeringsplads på Havstensvej 10.

Derfra er der i øvrigt kun få hundrede meter til Ragnarock, og standeren kan derfor også betjene museets gæster. Så sæt bare stikket i, hvis du er til elektrisk musik og biler. Det er gratis at lade i en introduktions-periode. Derefter gælder Spertos sædvanlige takst på kr. 3,50/kWh. Er man beboer i Musicon kan man dog henvende sig til Sperto og få en særlig rabataftale.

Udgivet i Skriv en kommentar

Hyundai Kona – value for money!

Sperto har prøvekort den nye Hyundai Kona electric. Læs vores mini-anmeldelse og tøv ikke med at kommentere her på siden. Vi vil gerne høre dine kommentarer og spørgsmål.

Førstehåndsindtryk og udstyr

Når man sætter sig ind i Kona, bliver ens eventuelle fordomme over Hyundai og koreanske biler med det samme gjort til skamme. Man sidder godt på forsæderne, der er masser af udstyr og greb inden for rækkevidde. Man kan faktisk ikke undgå at blive imponeret over, hvor meget udstyr der er i bilen i premium-version.

Vi kan nævne i flæng (ikke udtømmende):

  • head up display
  • elektriske forsæder
  • ægte lædersæder
  • varme i sæder – og køling
  • “autopilot”, der holder bilen i rette bane og med konstant afstand til forankørende
  • letbetjent infotainment-system
  • stort Krell-lydanlæg
  • “paddles” til at styre niveau af regeneration

Derudover er der selvfølgelig de ting, som vi efterhånden tager for givet som navigation, bakkamera, elektriske spejle osv.

Hyundai Kona EV
Der er stort set ikke en finger at sætte på den nye Hyundai Kona. Bemærk den praktiske placering af ladeporten i fronten.

Køreegenskaber

Kona er som alle andre elbiler hurtig i optrækket. Det er ikke nogen racerbil, men man rykker hurtigt fra næsten alle fossilbiler i trafikken, og den kører rigtig godt. Selvfølgelig er den som sin søster, Ioniq, også utrolig energieffektiv, hvis man ikke decideret kører “råddent”. Men på en prøvetur er det lidt svært at beherske sig, for den lægger op til en frisk tur.

Praktik

Man sidder godt højt ret op og ned, og bilen er utrolig praktisk med bagklap, så man kan laste ting ud og ind. Endvidere sidder ladeporten – hvor den efter vores mening burde sidde i alle biler – i forenden. Så det er let at køre op til en ladestander og sætte stikket i. Bilen lader også rigtig hurtigt på hurtigladere – vel med omkring 70 kW. Men når man lader derhjemme, så er hastigheden til gengæld i bund med 3,7 kW. Det anser vi dog ikke for noget reelt problem, med mindre man til daglig kører taxi i den, kommer hjem efter midnat og skal afsted igen næste morgen kl. 5. For med det store batteri på 64 kWh og en rækkevidde på 449 km (WLTP), så har man en kæmpe buffer. Med et normalt kørselsbehov, så kan man sagtens lade den op i nattens løb. Faktisk vil de fleste jo kunne nøjes med at lade den op én gang om ugen fx fra søndag til mandag. Det er der nu ingen grund til, men det fortæller, hvor lille et problem, den relativt langsomme interne lader i bilen udgør.

Hvis vi derimod skal finde ét punkt at sætte en kritisk finger, så må det være, at der er tale om en relativt kompakt bil. Hvis man som voksen mand skal sidde helt optimalt i førersædet, så er der ikke så god plads til endnu en voksen mand lige bagved. Er man en børnefamilie, så betyder nok ikke så meget.

Konklusion

Kona er kompakt, men det er prisen også. Man får simpelthen ikke så velkørende en elbil, så enormt veludstyret og med så imponerende lang rækkevidde for så få penge på andre hylder – punktum. Til cirka kr. 356.000 i premium-udgaven med det store batteri, er der ikke meget at betænke sig på. Passer den til dit behov, så siger vi bare: køb, køb, køb!

PS: Sperto anbefaler Webasto Pure ladeboks på 11 kW til denne elbil. Kona kan kun udnytte de 3,7 kW. Men så er man fremtidssikret, hvis man i fremtiden får en elbil, der kan modtage højere effekt. Ellers risikerer man til den tid at skulle skifte hele installationen i eltavlen, kabelføringen og ladeboksen.