Slået op d.

Hurtigladning af elbiler i Waterfront og Spinderiet

Elbilister kan nu hurtiglade i Waterfront Shopping i Hellerup og Spinderiet i Valby. Der er endda en gratis prøveperiode!

Waterfront Shopping
Waterfront Shopping ved Tuborg Havn tilbyder nu opladning til elbiler. Ved siden af ligger i øvrigt Experimentarium og biografen MovieHouse.

Waterfront Shopping og Spinderiet er to af hovedstadsområdets førende shopping-centre med masser af butikker, spisesteder og aktiviteter af høj kvalitet. Nu kan man også få opladet sin elbil, mens man shopper, spiser eller hygger sig.

Begge centre byder på 2 service-niveauer for opladning af elbiler. Der er nemlig både en almindelig ladeboks på 22 kW (AC) og en hurtiglader på 24 kW (DC).

Hurtigladeren er forsynet med et fast CCS-kabel, som passer til alle nyere elbiler, der følger europæisk standard. Det gælder fx Tesla S og X (med CCS-adapter) Tesla Model 3, Hyundai Kona electric, Hyundai Ioniq, Kia e-Niro, Jaguar I-Pace, BMW i3, VW e-Golf, Audi e-tron og den kommende Mercedes EQC.

Tesla Model S og X samt Renault Zoe kan lade næsten lige så hurtigt på den almindelige ladeboks. Den kan også anvendes til Nissan Leaf og alle andre elbiler. Man skal blot medbringe sit eget ladekabel.

Ladefaciliteterne findes i P-kælderen under hvert center. Der er kun ét niveau i kælderen under Spinderiet, så det er ikke til at tage fejl af. Under Waterfront finder man ladefaciliteterne på Niveau -1. Der er henholdsvis 2 og 3 timers GRATIS parkering i Spinderiet og Waterfront.

Vær opmærksom på, at opladning af elbiler er GRATIS i en prøveperiode!

Slået op d.

Oplad elbilen billigt eller gratis!

Den billigste ladeløsning for de fleste er egen ladeboks og egen billige strøm, når man lader hjemme. Så kan man lade til under kr. 2/kWh. Men man kan lade lige så billigt eller ligefrem helt gratis, når man er på farten. Her gennemgår vi hvordan!

Gratis hurtiglader i Roskilde
Her lader vi gratis på Spertos hurtiglader i Roskilde. Men der er mange flere muligheder for at lade gratis eller billigt rundt omkring i landet, når man er på farten.

Gratis opladning på farten
Der er efterhånden mange gratis ladestandere i offentligheden. Det gælder destinations-ladere, hvor man kan lade op, mens man overnatter, er på arbejde eller klarer et ærinde. Men det gælder også semi-hurtige ladere og ultrahurtige ladere langs motorvejene. Så kan man hurtigt komme  rundt i landet på ægte gratis strøm – der ikke er lagt oven i bilens pris. Hermed en liste over mulighederne i faldende hastighedsorden:

  • Powered by E.ON Drive & Clever: en opladning hos de to operatører koster normalt omkring kr. 5-10/kWh uden abonnement. Men indtil videre står de nye ultrahurtige stationer i Kørsør og Erritsø gratis til rådighed. Der er 4 ultrahurtige ladere på 175 kW på hver station. Vi har med fornøjelse ladet der flere gange helt gratis. God service – så længe det varer!
  • Tesla: tidligere fulgte der gratis opladning med en Tesla i deres eget fine ladenetværk af såkaldte Super Chargers over det ganske land. Har man sådan en bil, så gælder det jo resten af køretøjets levetid. Endvidere har en række hoteller og indkøbscentre destinationsladere fra Tesla på 11-22 kW AC, som er gratis til rådighed for alle elbilister. Et eller flere stik er dog forbeholdt Tesla-bilister.
  • Sperto – Danmarks åbne ladenet: Sperto har indtil videre oprettet 44 ladepunkter, der er gratis i en introduktionsperiode. Heraf er der 39 destinationsladere på 11-22 kW og 5 semihurtige DC-ladere på 24 kW. Attraktive steder inkluderer Waterfront Shopping i Hellerup med 22-24 kW AC/DC og Spinderiet i Valby ligeledes med 22-24 kW AC/DC. Se mere på Spertos Ladekort.
  • OK: på en række af OK’s benzinstationer er der dobbelte 22 kW AC-ladere gratis til rådighed. Der er fx en station i Nyborg.
  • IKEA: ved varehuset i Aarhus er der 2-3 AC-ladere gratis til rådighed. Effekten kendes ikke men er formentlig 11 eller 22 kW.
  • Plugshare.com: på denne hjemmeside kan man finde yderligere gratis ladestandere rundt omkring i landet.

Billig opladning på farten
Indtil for nylig var det meget dyrt at lade på farten, hvis man ikke havde abonnement til en af de to “gamle” operatører eller kørte Tesla. Men nu er der fuld gang i konkurrencen og nye forretningsmodeller, der gør det billigt at lade mange forskellige steder. Hermed en liste over mulighederne:

  • IONITY: den tyske bilindustri har indtil videre opført 4 ultrahurtige ladestationer på 350 kW i Haverslev, Skanderborg, Nyborg og Rødekro og der kommer 2 mere ved motorvejen i Greve og Vordingborg. Der kan lades til en flad pris på kr. 80. Kører man fx i en Hyundai Kona eller Kia e-Niro, så lader man cirka 40 kWh fra 20-80%. Det bliver så kr. 2/kWh. Det er da billigt!
  • Sperto – Danmarks åbne ladenet: Når Sperto indfører betaling starter vi med en pris på kr. 3,50/kWh.
Kia e-Niro Ionity
Her lader vi billigt hos Ionity. Der er en fast pris på kr. 80 for en opladning. Vi fyldte 45 kWh på. Det blev således kr. 1,78/kWh.

Billig opladning ude og hjemme
De fleste får dækket 90% af deres behov for opladning hjemme i garagen til fx kr. 1,85/kWh. De resterende 10% lader man på farten, og det kan gøres gratis eller meget billigt. Men lad os bare sige kr. 3/kWh i gennemsnit. Under disse forudsætninger kommer vi frem til følgende månedlige udgift med egen ladeboks, uden abonnement eller andre bindinger:

  • 10.000 km/år: kr. 297
  • 15.000 km/år: kr. 446
  • 20.000 km/år: kr. 595
  • 23.000 km/år: kr. 684

Egen ladeboks som fx Webasto Pure kombineret med opladning hos gratis og billige operatører ER således den billigste løsning, hvis man har et årligt kørselsbehov under 20-23.000 km. Man sparer fx cirka kr. 2-3.000 om året, hvis man fx har et kørselsbehov på 15.000 km/år. Det kan da blive til et par ekstra gode julegaver. Og så kan man i øvrigt ikke bundet til bestemte standere eller operatører.

Det er klart, at der bliver indført betaling på de fleste af ovennævnte ladestationer på et tidspunkt. Men der kommer også hele tiden nye ladestandere med gratis introduktions-perioder og nye operatører med gode tilbud. Så det gælder om ikke at binde sig for meget. Det er en god tid at være elbilist! 😉

Slået op d.

Sperto i Politiken

Politikens AUTO-tillæg i dag sætter fokus på elbiler og hybrider.

I en helsides artikel om Sperto sætter vi fokus på bedst og billigst opladning privat, i boligforeninger og på arbejdspladser. Desuden lancerer vi en kampagne på Webasto Pure til kun kr. 4.999 sammen med vores partner, Webasto. Det er vel nok Danmarks skarpeste pris på en ladeboks på 11 kW. Og så er det endda tysk kvalitet.

Klik her for at læse tillægget AUTO om elbiler, hybrider og opladning af begge dele!

Slået op d.

Ladeboks ved HUSET, Middelfart

HUSET i Middelfart, der tidligere var kendt som “Bygggecentrum” har indgået samarbejde med Sperto og er blevet en del af Danmarks åbne ladenet. 

HUSET - Middelfart
Ladestanderen ved HUSET sidder lige ved hovedindgangen og kan yde op til 22 kW.

HUSET i Middelfart – der tidligere var kendt som “Byggecentrum” rummer ud over den permanente og spændende byggeudstilling også konferencefaciliteter, hotel og restaurant.

Nu er der en service mere i form af opladning af elbiler med op til 22 kW. I en intro-periode er det endda gratis at lade. Og ikke nok med det. Der er også gratis parkering, gratis entré til Danmarks største byggeudstilling, gratis byggerådgivning om søndagen og gratis kaffe.

What’s not to like?

Slå vejen forbi HUSET i Middelfart!

Slået op d.

Ladestandere til medarbejdere – firmaordning

Sperto etablerer nye ladestandere mange steder i landet. Denne gang er turen kommet til en arbejdsplads, hvor medarbejderne får mulighed for at lade til en særlig gunstig pris.

Ladestandere på arbejdspladsen
Når Sperto etablerer ladestandere på arbejdspladsen, så er der nul bøvl for arbejdsgiveren og dejligt lave priser for medarbejderne.

Der florerer mange myter om opladning af elbiler på arbejdspladsen. Den største myte er, at man ikke må oplade, for så bliver man beskattet af det. Jamen, så få da arbejdsgiveren til at lave en aftale med Sperto. Så opsætter vi ladestandere, som vi drifter med nul bøvl eller administration for arbejdsgiveren. Vi betaler automatisk for strømmen til arbejdsgiveren, og vi opkræver en meget lav pris af medarbejderne for at lade.

INGEN bøvl eller skat. What’s not to like?

Kontakt os i dag om en firmaordning, som fastholder og tiltrækker de innovative og fremtidsorienterede medarbejdere. De kører nemlig ofte i elbil!

 

 

Slået op d.

Ladestandere på Stenhus Gymnasium, Holbæk

Ladestandere på Stenhus Gymnasium
De to dobbelte ladestandere på Stenhus Gymnasium yder op til 22 kW. De står til rådighed for medarbejdere, elever og gæster.

Det var koldt og regnfuldt i dag på Vestsjælland. Men det var alligevel en stor fornøjelse at være ude og sætte 2 dobbelte ladestandere i drift på Stenhus Gymnasium i Holbæk.

Sperto får en del henvendelser fra institutioner, skoler og arbejdspladser, der gerne vil etablere kollektive ladestandere til elbiler. Sperto sørger for al administration, kundeservice osv. og dækker de løbende omkostninger med indtægter fra opladning.

Kontakt os i dag for yderligere info om ladestandere på din uddannelses-institution eller arbejdsplads!

Slået op d.

Ladestander ved Musicon og Ragnarock

Ragnarock
Billedet viser rockmuseet Ragnarock ved den nye bydel, Musicon, i Roskilde.

Muscion er navnet på en ny og spændende bydel i Roskilde i forbindelse med det velkendte rockmuseum, Ragnarock. I forbindelse med de nye boliger, bliver der bygget et nyt P-hus med ladefaciliteter. P-huset står klar om et års tid. Men man behøver ikke at vente så længe på at oplade sin elbil, hvis man er en af de heldige nye beboere i Musicon.

I samarbejde med Roskilde Kommune opsætter Sperto nemlig en dobbelt ladestander på 11/22 kW i drift i uge 5 på den midlertidige grus-parkeringsplads på Havstensvej 10.

Derfra er der i øvrigt kun få hundrede meter til Ragnarock, og standeren kan derfor også betjene museets gæster. Så sæt bare stikket i, hvis du er til elektrisk musik og biler. Det er gratis at lade i en introduktions-periode. Derefter gælder Spertos sædvanlige takst på kr. 3,50/kWh. Er man beboer i Musicon kan man dog henvende sig til Sperto og få en særlig rabataftale.

Slået op d.

Hyundai Kona – value for money!

Sperto har prøvekort den nye Hyundai Kona electric. Læs vores mini-anmeldelse og tøv ikke med at kommentere her på siden. Vi vil gerne høre dine kommentarer og spørgsmål.

Førstehåndsindtryk og udstyr

Når man sætter sig ind i Kona, bliver ens eventuelle fordomme over Hyundai og koreanske biler med det samme gjort til skamme. Man sidder godt på forsæderne, der er masser af udstyr og greb inden for rækkevidde. Man kan faktisk ikke undgå at blive imponeret over, hvor meget udstyr der er i bilen i premium-version.

Vi kan nævne i flæng (ikke udtømmende):

  • head up display
  • elektriske forsæder
  • ægte lædersæder
  • varme i sæder – og køling
  • “autopilot”, der holder bilen i rette bane og med konstant afstand til forankørende
  • letbetjent infotainment-system
  • stort Krell-lydanlæg
  • “paddles” til at styre niveau af regeneration

Derudover er der selvfølgelig de ting, som vi efterhånden tager for givet som navigation, bakkamera, elektriske spejle osv.

Hyundai Kona EV
Der er stort set ikke en finger at sætte på den nye Hyundai Kona. Bemærk den praktiske placering af ladeporten i fronten.

Køreegenskaber

Kona er som alle andre elbiler hurtig i optrækket. Det er ikke nogen racerbil, men man rykker hurtigt fra næsten alle fossilbiler i trafikken, og den kører rigtig godt. Selvfølgelig er den som sin søster, Ioniq, også utrolig energieffektiv, hvis man ikke decideret kører “råddent”. Men på en prøvetur er det lidt svært at beherske sig, for den lægger op til en frisk tur.

Praktik

Man sidder godt højt ret op og ned, og bilen er utrolig praktisk med bagklap, så man kan laste ting ud og ind. Endvidere sidder ladeporten – hvor den efter vores mening burde sidde i alle biler – i forenden. Så det er let at køre op til en ladestander og sætte stikket i. Bilen lader også rigtig hurtigt på hurtigladere – vel med omkring 70 kW. Men når man lader derhjemme, så er hastigheden til gengæld i bund med 3,7 kW. Det anser vi dog ikke for noget reelt problem, med mindre man til daglig kører taxi i den, kommer hjem efter midnat og skal afsted igen næste morgen kl. 5. For med det store batteri på 64 kWh og en rækkevidde på 449 km (WLTP), så har man en kæmpe buffer. Med et normalt kørselsbehov, så kan man sagtens lade den op i nattens løb. Faktisk vil de fleste jo kunne nøjes med at lade den op én gang om ugen fx fra søndag til mandag. Det er der nu ingen grund til, men det fortæller, hvor lille et problem, den relativt langsomme interne lader i bilen udgør.

Hvis vi derimod skal finde ét punkt at sætte en kritisk finger, så må det være, at der er tale om en relativt kompakt bil. Hvis man som voksen mand skal sidde helt optimalt i førersædet, så er der ikke så god plads til endnu en voksen mand lige bagved. Er man en børnefamilie, så betyder nok ikke så meget.

Konklusion

Kona er kompakt, men det er prisen også. Man får simpelthen ikke så velkørende en elbil, så enormt veludstyret og med så imponerende lang rækkevidde for så få penge på andre hylder – punktum. Til cirka kr. 356.000 i premium-udgaven med det store batteri, er der ikke meget at betænke sig på. Passer den til dit behov, så siger vi bare: køb, køb, køb!

PS: Sperto anbefaler Webasto Pure ladeboks på 11 kW til denne elbil. Kona kan kun udnytte de 3,7 kW. Men så er man fremtidssikret, hvis man i fremtiden får en elbil, der kan modtage højere effekt. Ellers risikerer man til den tid at skulle skifte hele installationen i eltavlen, kabelføringen og ladeboksen. 

 

Slået op d.

FDM regner forkert

FDM har udgivet en artikel på fdm.dk om, at det skulle være billigere at tegne et abonnement end at købe egen ladeboks. Hos Sperto føler vi os med al respekt for FDM nødsaget til at berigtige historien,  som vi anser for misvisende. Det er ikke i forbrugernes interesse.

For det første, så benytter FDM et årligt km-tal, der ligger væsentligt over gennemsnittet i Danmark. FDM har oplyst til Sperto, at gennemsnittet for alle biler ligger på ca. 17.000 km. Endvidere kan vi tilføje, at elbiler pga. kortere rækkevidde også kører kortere på årsbasis i gennemsnit. Derfor er fastpris-abonnementerne beregnet på et gennemsnitligt kørselsbehov på 15.000 km. Alligevel vælger FDM at benytte et km-tal, der er 33% højere – nemlig 20.000 km. Som FDM selv er inde på i artiklen, får det beregningen og konklusionen til at hælde til fordel for fast pris. For jo mere man kører, jo billigere bliver fast pris.

For det andet, så sætter FDM prisen på egen ladeboks og installation heraf alt for højt. Fx sættes prisen af egen ladeboks til kr. 6.999. Men hos Sperto kan vi da tilbyde en trefaset tysk kvalitetsboks fra Webasto til 4.999, og en anden udbyder af ladebokse har en enfaset ladeboks til kun kr. 3.499. Det får igen resultatet til at hælde til fordel for fastpris-abonnementerne, når man sætter prisen og installationen på egen ladeboks for højt.

For det tredje, så er i hvert fald prisen på abonnement hos EVSE, der fremgår som kr. 50, faktuelt forkert. Den reelle pris er mindst kr. 150! De 50 kr. er alene meromkostningen ved leje i forhold til, hvis man senere køber den afskrevne boks.

For det fjerde, så bytter FDM tilsyneladende rundt på tallene for hhv. Clever og EVSE i den sidste tabel (dette er siden rettet).

For det femte, så oplyses forkerte priser abonnementet E.ON Home. Det gælder prisen for oprettelse, der er angivet for lav. Det gælder prisen for hjemmeladning, der er opgivet for høj. Og det gælder prisen for offentlig opladning, der tillige er opgivet for høj.

Der er mulighvis flere fejl, da vi ikke har gennemgået hele artiklen i detaljer men blot er faldet over iøjnefaldende fejl.

Offentlig opladning af elbil
Et flat rate abonnement betaler sig ikke, hvis man har et gennemsnitligt kørselsbehov på 15.000 km om året jf. Spertos beregninger.

FDM’s konklusion om, at fastprisabonnementerne er billigst, er forkert i vores optik, da beregningerne hviler på uheldige forudsætninger og faktuelt forkerte data. Forudsætninger kan naturligvis altid diskuteres. Man kunne fx have lavet en tabel ved forskellige km-tal som fx 10.000, 15.000 og 20.000. Sperto bakker i øvrigt op om, at FDM laver beregningen og viser forudsætninger og tal. Men der er altså et overvældende antal fejl, der fører til en misvisende konklusion.

Vi har lavet vores egen beregning, hvor vi i øvrigt også har sat prisen på ladeboks og installation en anelse for højt. Alligevel kommer vi frem til den modsatte konklusion – egen ladeboks er billigst!

Se vores egen beregning og forudsætninger her:

https://www.sperto.dk/2018/09/13/flat-rate-betaler-sig-ikke/

Dette blogindlæg er opdateret d. 18/12-18 med supplerende oplysninger.

Slået op d.

Tesla Model 3 kommer nu!

Levering af den længe ventede Tesla Model 3 begynder allerede i første kvartal 2019 i Skandinavien, bekræfter kilder hos Tesla til Sperto.

Tesla Model 3 har (også) rammeløse døre.

Tesla Model 3 har (også) rammeløse døre.

Levering i 1. kvartal

Man kan få det indtryk, at Tesla har været helt ude på afgrundens rand i forhold til produktionsproblemer med Model 3 (M3). Men Tesla har tilsyneladende lavet en U-vending helt på kanten (hvor Elon Musk vist også befandt sig). For nu sprøjter de to samlebånd i Californien cirka 7.000 styk af M3 ud om ugen. Det er altså over 20 biler i timen eller én hvert tredje minut fra hver produktionslinje, hvis de begge kører i døgndrift 24/7. Wow!

Leveringstiden i USA er derfor ganske kort. Min egen fætter fik således leveret én på 14 dage fra bestillingen.

Nu kommer Models 3 så til Europa og Skandinavien, hvor vi er mange, der har ventet på den med længsel. Repræsentanter for Tesla bekræfter til Sperto, at de første heldige og tålmodige kunder, der længe har stået på venteliste, kan forvente levering allerede i første kvartal af 2019. Har man ikke allerede skrevet sig op, så er det måske værd at gøre nu. I så fald kan man med lidt held forvente levering i 3. kvartal.

Når man kender Teslas forhold til leveringstider, skal man måske slå en anelse koldt vand i blodet. Men kan man blot få en M3 leveret inden udgangen af 2019, så overhaler man stadig en række traditionelle bilproducenter indenom. Desuden skal man være indstillet på, at man skal vælge en veludstyret og dermed dyrere model for at opnå levering inden for en overskuelig tidshorisont. De skrabede modeller kommer først betydeligt senere…

Interiør

M3 har en utrolig enkel indretning. Det er uden tvivl et bevidst designvalg af hensyn til æstetik OG af hensyn til at holde omkostningerne nede. Det bakker vi op om – i princippet. Men vi havde gerne set lidt flere fysiske knapper/greb til betjening af de mest benyttede funktioner – som fx klimaanlægget. Men man kan jo ikke få det hele for det halve.

Vi var på forhånd skeptiske over den store skærm på instrumentbrættet. Den er ikke velintegreret, men ligner noget, der lige er sat på i sidste øjeblik i modsætning til den fine integration i Model S. Men den virker! Og den er slet ikke så stor og klodset, som mange billeder giver et falsk indtryk af. Den har en passende størrelse på 15 tommer.

Skærmen i Tesla Model 3
Skærmen i Tesla Model 3 er slet ikke så stor og klodset, som mange (andre) billeder giver indtryk er. Her holder vi hånden op for at give et indtryk af størrelsesforholdet.

Kritik

Man kan finde noget at kritisere ved alle (el)biler – alle! Det gælder selvfølgelig også M3. Grundlæggende ærgrer vi os over, at det er en sedan med et lille bagagerum og ikke en hatchback. Men sådan er det. Kan man ikke klare sig med det, så må man vælge en (brugt) Model S eller fx den kommende Kia e-Niro.

Men hvad med børnesygdomme, som Tesla desværre er mere berygtet end berømt for? Ja, foreløbig ved vi, at dørhåndtagene risikerer at fryse fast om vinteren. Det virker lidt fjollet, at man ikke har kunnet tænke ud over sin solbeskinnede næsetip i Californien på det punkt. Men det må man altså forberede sig på, hvis ikke Tesla finder på et fix. Det er dog uheldigt – særligt i forhold til det norske marked.

Konklusion

Tesla Model 3 har ingen konkurrenter i sin klasse – ingen! Der er ingen konkurrenter lige over, under eller ved siden af, hvis den ellers lander til cirka. kr. 450-500.000, som vi forventer. Med adgang til Teslas Super Charger-netværk, så har den også en stor fordel på det punkt, indtil andre netværk kan tilbyde et sammenhængende net af ultraladere. Som bekendt bliver M3 også forsynet med CCS-stik og kan derfor lade på alle de hurtig- og ultraladere, der popper op over det hele. Så man må sige, at rygterne om Teslas snarlige død på nuværende tidspunkt virker stærkt overdrevne. For M3 bliver også i Europa en kæmpe sællert, som må give de traditionelle bilproducenter betydeligt sved på panden!

Vi glæder os allerede til en tur i M3, og det kunne da lige være, at man forinden skulle slå et slag forbi butikken i Bredgade…

Hvad mener du? Kunne du tænke dig Model 3 og hvorfor (ikke)? Kommenter gerne nedenfor!