Udgivet i Skriv en kommentar

Pristjek på ladekabler

Sperto har et kampagnetilbud på Type 2 ladekabel (3P/32A) fra Webasto til kr. 1.499, som normalt koster kr. 1.699. For at vise, hvor knaldbilligt det er, sammenligner vi her priser.

Spertos ladekabel er produceret i EU og leveres af Webasto. Det er ca. 4,5 meter langt og kan benyttes til trefaset opladning af elbiler op til 22 kW. Vi sammenligner her priser på tilsvarende kabler fra 3 forskkelige udbydere inklusiv Sperto. De eneste forskelle, som vi kan konstatere på baggrund af de forskellige webshops, er følgende:

  • forskellige farve på kabler/stik
  • længde (kablet fra Sperto/Webasto er på 4,5 meter, hvor de andre er på 5 meter)
  • mærket er ikke angivet af de to øvrige udbydere (“noname”)
  • Webasto-kablet er produceret i EU – oprindelseslandet er ikke angivet af de andre

Prissammenligning

  • Sperto: kr. 1.499 + porto kr. 100 = kr. 1.599 inkl. porto
  • Clever: kr. 1.899 + porto kr. 195 = kr. 2.094 inkl. porto (31% dyrere)
  • Evbiler: kr. 1.749 + porto kr. 30-50 = kr. 1.779-1.799 inkl. porto (11-13% dyrere)

Priserne er fundet på de forskellige udbyderes hjemmesider (webshops) den 7. juli. 2019. Spertos kampagnepris gælder indtil den 1. august 2019.

Webasto Type 2 ladekabel 32A
Webasto ladekabel (3P/32A, 22kW) er på tilbud til kr. 1.499 + kr. 100 i porto (normalpris kr. 1.699 plus kr. 100 i porto).

 

Udgivet i Skriv en kommentar

Hurtigladning af elbiler i Waterfront og Spinderiet

Elbilister kan nu hurtiglade i Waterfront Shopping i Hellerup og Spinderiet i Valby. Der er endda en gratis prøveperiode!

Waterfront Shopping
Waterfront Shopping ved Tuborg Havn tilbyder nu opladning til elbiler. Ved siden af ligger i øvrigt Experimentarium og biografen MovieHouse.

Waterfront Shopping og Spinderiet er to af hovedstadsområdets førende shopping-centre med masser af butikker, spisesteder og aktiviteter af høj kvalitet. Nu kan man også få opladet sin elbil, mens man shopper, spiser eller hygger sig.

Begge centre byder på 2 service-niveauer for opladning af elbiler. Der er nemlig både en almindelig ladeboks på 22 kW (AC) og en hurtiglader på 24 kW (DC).

Hurtigladeren er forsynet med et fast CCS-kabel, som passer til alle nyere elbiler, der følger europæisk standard. Det gælder fx Tesla S og X (med CCS-adapter) Tesla Model 3, Hyundai Kona electric, Hyundai Ioniq, Kia e-Niro, Jaguar I-Pace, BMW i3, VW e-Golf, Audi e-tron og den kommende Mercedes EQC.

Tesla Model S og X samt Renault Zoe kan lade næsten lige så hurtigt på den almindelige ladeboks. Den kan også anvendes til Nissan Leaf og alle andre elbiler. Man skal blot medbringe sit eget ladekabel.

Ladefaciliteterne findes i P-kælderen under hvert center. Der er kun ét niveau i kælderen under Spinderiet, så det er ikke til at tage fejl af. Under Waterfront finder man ladefaciliteterne på Niveau -1. Der er henholdsvis 2 og 3 timers GRATIS parkering i Spinderiet og Waterfront.

Vær opmærksom på, at opladning af elbiler er GRATIS i en prøveperiode!

Udgivet i Skriv en kommentar

Ladestandere på Stenhus Gymnasium, Holbæk

Ladestandere på Stenhus Gymnasium
De to dobbelte ladestandere på Stenhus Gymnasium yder op til 22 kW. De står til rådighed for medarbejdere, elever og gæster.

Det var koldt og regnfuldt i dag på Vestsjælland. Men det var alligevel en stor fornøjelse at være ude og sætte 2 dobbelte ladestandere i drift på Stenhus Gymnasium i Holbæk.

Sperto får en del henvendelser fra institutioner, skoler og arbejdspladser, der gerne vil etablere kollektive ladestandere til elbiler. Sperto sørger for al administration, kundeservice osv. og dækker de løbende omkostninger med indtægter fra opladning.

Kontakt os i dag for yderligere info om ladestandere på din uddannelses-institution eller arbejdsplads!

Udgivet i 2 kommentarer

Ladestander ved Musicon og Ragnarock

Ragnarock
Billedet viser rockmuseet Ragnarock ved den nye bydel, Musicon, i Roskilde.

Muscion er navnet på en ny og spændende bydel i Roskilde i forbindelse med det velkendte rockmuseum, Ragnarock. I forbindelse med de nye boliger, bliver der bygget et nyt P-hus med ladefaciliteter. P-huset står klar om et års tid. Men man behøver ikke at vente så længe på at oplade sin elbil, hvis man er en af de heldige nye beboere i Musicon.

I samarbejde med Roskilde Kommune opsætter Sperto nemlig en dobbelt ladestander på 11/22 kW i drift i uge 5 på den midlertidige grus-parkeringsplads på Havstensvej 10.

Derfra er der i øvrigt kun få hundrede meter til Ragnarock, og standeren kan derfor også betjene museets gæster. Så sæt bare stikket i, hvis du er til elektrisk musik og biler. Det er gratis at lade i en introduktions-periode. Derefter gælder Spertos sædvanlige takst på kr. 3,50/kWh. Er man beboer i Musicon kan man dog henvende sig til Sperto og få en særlig rabataftale.

Udgivet i Skriv en kommentar

Ladeboks på Slottet

På Dragsholm Slot mødes fortid, nutid og fremtid – fra historiens vingesus med krig og fred til moderne tider med Michelin-restaurant og ladeboks til elbil. 

Dragsholm Slot
Det smukke Odsherred har hidtil været en sort plet på ladekortet. Men nu kan man lade elbilen op, når man besøger Dragsholm Slot ved Hørve.

Hvis de tykke mure på Dragsholm kunne tale, ville de fortælle historier om de sidste 800 års krig og fred, adlens bryllupper i slotskirken og prominente “gæster” som Jarlen af Bothwell, der måtte lade livet i fangekælderen.

I dag fungerer Dragsholm Slot som firestjernet hotel med 34 dobbeltværelser og to anerkendte restauranter, hvoraf den ene fik en Michelin-stjerne i 2017.

Nu er der også en Ladeboks fra Sperto – Danmarks åbne ladenet – på Dragsholm. Boksen sidder meget passende på en portbygning, hvor man kan forestille sig, at utallige hestevogne har passeret i tidens løb. Men nu er det altså elektriske hestekræfter, der er på spil.

Det er gratis at lade elbilen op i en introduktionsperiode. Så se at komme afsted. Nyd en gourmet-middag eller blot kaffe og den lækre gulerodskage pyntet med havtorn. Dragsholm er altid en udflugt og et ophold værd – ikke mindst i elbil!

 

Udgivet i 2 kommentarer

Gratis hurtigladning i Roskilde

Så er hurtigladeren i Sortebrødre P-hus i Roskilde sat i drift, og det er gratis at benytte den i en introduktionsperiode.

IES Wallbox MBW i3
De fleste elbiler oplades 6 gange så hurtigt på DC-laderen i Sortebrødre P-hus i Roskilde i forhold til en normal ladeboks.

Det er desværre kun få kun biler som fx Tesla, Renault Zoe og Audi e-tron, , der kan lade med en fornuftig hastighed/effekt (11-22 kW) fra en almindelig ladeboks-/stander.

Men det er der tænkt over i Sortebrødre P-hus i Roskilde. For ud over 4 almindelige ladestik på 11 kW er der også opsat en AC/DC-lader, som kan oplade alle moderne elbiler med en effekt på 22-24 kW. Det betyder, at Nissan Leaf, Hyundai Ioniq, Jaguar I-Pace samt de kommende elbiler Hyundai Kona og Kia e-Niro kan oplades 6 gange så hurtigt som normalt. 

Det betyder, at fx en Jaguar I-Pace kan oplades fra 20 til 80% på et par timer, en Kona eller e-Niro kan oplades på halvanden time, og de mindre elbiler kan oplades på en times tid. Og den tid kan man let få til at gå i centrum af dejlige Roskilde.

Udgivet i Skriv en kommentar

Langeland på ladekortet

Så er Langeland kommet på landkortet, hvad angår opladning af elbiler. Fredag den 12. oktober klippede borgmester Tonni Hansen den grønne snor og erklærede Langelands ladenet for åbent. Der var klapsalver, entusiasme i luften og fejring med kaffe og kage. 

Borgmester indvier ladestandere på Langeland.
Borgmester Tonni Hansen klipper den grønne snor i selskab med Niels Christian Nielsen fra GO2Green.

Langeland på ladekortet

Langeland har hidtil ikke haft en eneste offentlig ladestander til elbiler. Men fredag den 12. oktober kom den grønne ø for alvor kommet på landkortet – eller rettere ladekortet – med 5 offentlige ladestandere. De findes i nord, syd øst og vest og for den sags skyld centralt på øen.

Kort over ladestandere på Langeland.
Kort over ladestandere på Langeland. De grønne markører indikerer almindelige AC-ladere. De orange markører indikerer DC-hurtigladere.

De 3 dobbelte AC-ladestandere i henholdsvis Lohals, Rudkøbing og Bagenkop kan yde op til 14 kW til 2 elbiler, der lader samtidigt. Det betyder, at mindre elbiler kan oplades på et par timer og større elbiler på 5-6 timer, hvis bilerne ellers kan modtage fuld effekt.

Ladestander i Bagenkop.
Ladestanderen i Bagenkop står centralt på havnen, hvor den bl.a. kan betjene turister, der overnatter i de lokale ferielejligheder.

Hurtigladere

Mange elbiler som fx Nissan Leaf, Hyundai Ioniq og Jaguar I-Pace er imidlertid kun udstyret med et såkaldt énfaset ladeaggregat. Det betyder, at de pågældende biler kun kan modtage en effekt på 3,7 kW fra en AC-ladestander – uanset at standeren kan yde hele 14 kW.

Men det er der tænkt over på Langeland, for der er nemlig også blevet installeret et par DC-hurtigladere. Så kan man lade direkte til bilens batteri uden om bilens interne ladeaggregat, der kan være en flaskehals. Dermed kan der lades med fuld effekt på 24 kW på alle moderne elbiler. Det betyder, at små elbiler kan oplades på under én time, og selv de største elbiler kan oplades fra 20 til 80% på blot et par timer.

Den ene hurtiglader er strategisk placeret på Spodsbjerg Turisbådehavn tæt på færgelejet, så man fx kan “toppe op”, mens man venter på overfarten til Lolland. Der er sikkert også mange turister, der vil benytte chancen til at lade, mens de dyrker sejlsport, fiskeri eller spiller minigolf på den nærliggende campingplads. Der er toiletfaciliteter på havnen og en dejlig udsigt ud over det blå Langelandsbælt.

Den anden hurtiglader er også strategisk placeret. Det er på parkeringspladsen over for købmanden i Humble, hvor mange sommerhusgæster provianterer. Nu kan der hurtiglades i mellemtiden. Sulten kan blive stillet på “Grillen”. Der er også toiletfaciliteter.

Hurtiglader i Humble
Hurtigladeren i Humble kan oplade alle moderne elbiler på markedet med op til 24 kW (DC). Her lader en Tesla med 22 kW (AC).

Mange gode kræfter står bag

Det er Fonden Langelands Elforsyning, der så flot har sørget for ladeinfrastrukturen til lokalsamfundet og tilrejsende gæster. Projektet er et godt eksempel på, hvad der kan opnås, når mange gode kræfter trækker i samme retning. I den forbindelse har Go2Green spillet en central rolle med at koordinere projektet. Og kommunen har beredvilligt dedikeret attraktive parkeringspladser.

Ladestanderne er leveret og drivet af Sperto – Danmarks åbne ladenet. Det betyder, at alle kan lade til kun kr. 3,50 pr. kWh uden forudgående oprettelse eller abonnement. Det er let og billigt! I en introduktionsperioden er det endda helt gratis at lade.

Så skynd dig at komme afsted til Langeland i elbil og nyd den lokale gæstfrihed og den skønne natur, mens du kører lydløst gennem landskabet på Ø-strøm!

Udgivet i Skriv en kommentar

Sperto tilbyder 50-150 kW buslader

Elektrificeringen buldrer lydløst og emissionsfrit afsted!

Det gælder ikke kun personbiler. Nu kommer busserne også med rækkevidder på +200 km. Se filmen nedenfor med vores 50 kW buslader, der blandt mange smarte features kan parallel-kobles, så den kan yde op til 150 kW. Det betyder ladetider på 2-4 timer. Det er et stærkt produkt i europæisk kvalitet, som vi tilbyder til en absolut konkurrencedygtig pris.

 

Udgivet i Skriv en kommentar

Audi lancerer e-tron

“Electric goes Audi” – og ikke omvendt – var sloganet, da Audi e-tron endelig blev præsenteret den 17. september i den færdige produktionsudgave. Det var ikke den helt store overraskelse at se designet, for flere af os har allerede set den på gaden i København med camouflage-foliering. Men det ændrer ikke på, at det er en af de mest spændende elbiler lige nu!

Vi har set masser af konceptbiler med kameraer i stedet for spejle, men e-tron bliver altså den første bil på markedet, der får dem. Men er det ikke bare en gimmick? Nej, det er det ikke, for spejlene giver stor vindmodstand og turbulens, der går ud over energiforbruget. De små vinger med kameraer sænker tilsyneladende vindmodstanden så meget, at man kan køre omkring 5% længere på den samme mængde energi. Det er da værd at tage med!

Audi har altså smidt spejlene, men har ikke haft modet til at gå et skridt videre og smide kølergrillen. Der er ganske vist en køler bag grillen, men den er meget større, end det var nødvendigt. Tilsyneladende tør ingen af de traditionelle bilproducenter at undlade dette designelement. Men mon ikke det kommer via et par andre mærker i samme koncern; Porsche og VW? De har jo formået at designe nogle af de mest ikoniske biler nogensinde uden grill. Vi tænker naturligvis særligt på VW Beetle og Porsche 911.

I stedet for et enkelt ladestik har e-tron et på hver side af bilen, så man let kan komme til at sætte stikket i. Det er dog kun i den ene side, at man kan hurtiglade. Det går nok, da bilen store batteri på 95 kWh giver en rækkevidde på 400 km. Så det er nok ikke så tit, man får behov for at hurtiglade, hvis man ellers kører ordentligt.  Men man kan måske godt få lyst til at trykke pedalen i bund for den 2,5 tons tunge SUV har 400 HK og springer fremad fra 0-100 km/t på ca. 5,5 sek. Så går det stærkt, selv om det ikke er helt så hurtigt som hverken Jaguar I-Pace, Mercedes-Benz EQC og slet ikke en Tesla. Men mon ikke det rækker til de fleste af os? Fuldstændig som ovennævnte konkurrenter er e-tron i øvrigt også firehjulstrukket med 2 elmotorer – en på hver aksel.

Audi e-tron bliver tilsyneladende også den første elbil, der kan lade med en effekt på op til 150 kW. Så kan man altså lade et par hundrede kilometer på batteriet i løbet af 20 minutter. Det er hurtigere end nogen anden elbil på markedet! Og man behøver heller ikke at fumle med betalingskort eller en brik, for e-tron bliver tilsyneladende den første bil, der understøtter ISO 15118. Dermed kan man bare sætte stikket i, bilen bliver genkendt og betalingen foregår automatisk. Der går dog nok lidt inden de forskellige operatører er med på den vogn.

Prisen er oplyst til cirka $75.000 på det amerikanske marked. Det betyder, at e-tron lander på det samme niveau omkring kr. 700-800.000 som I-Pace og EQC med de nuværende afgifter. Men det kan jo hurtigt se anderledes ud på det danske marked, for bilen kan først leveres fra 2019. I mellemtiden kommer der en afgiftsreform. Man må jo så håbe, at de store elbiler, der reelt kan indfri danskernes behov ikke bliver pålagt en misundelsesafgift ved den lejlighed. For det er de store elbiler, der viser vejen frem mht. rækkevidde og moderne (e)mobilitet. Det gælder ikke mindst Audi, der med e-tron virkelig har taget et “Vorsprung durch Technik”!

Audi e-tron
Audi e-tron har et forholdsvis traditionelt design men byder på mange innovative løsninger. Det er uden tvivl en af de mest spændende elbiler lige nu.

 

 

 

Udgivet i 1 kommentar

Flat rate betaler sig ikke

Når man køber en ny elbil bliver man ofte tilbudt ”gratis” opladning i op til 3 år. Men prisen for opladningen er naturligvis blot lagt oven i bilens pris. I stedet kan man få mindst kr. 15.000 i rabat. Har man en brugt bil kan man også selv bestille denne type af abonnement for cirka 700 kr. om måneden plus tilslutning. Men kan det betale sig?

Den reelle pris pr. måned

Vi har set på omkostningerne til opladning af en Kia Niro EV. Vi sammenligner, hvad det reelt koster pr. måned over en periode på 3 år. I det ene tilfælde køber man en ladeboks og lader primært derhjemme. I det andet tilfælde tegner man et flat rate abonnement, hvor man kan lade ubegrænset ude og hjemme hos én bestemt operatør. Vi indregner også etableringsomkostninger.

Baseret på et kørselsbehov på 15.000 km om året og øvrige forudsætninger, så kommer vi frem til følgende månedlige omkostning:

  • flate rate: kr. 939
  • egen boks: kr. 762

Så man kan altså spare kr. 6.372 kr. ved at købe sin ladeboks frem for at tegne abonnement. For den ubegrænsede strøm bliver dyr, når man kun har et ”normalt” kørselsbehov samt indregner installation og en smule ladning ved andre netværk, som man næppe kommer helt uden om.

Har du allerede et kraftstik?

Hvis man allerede har et ”kraftstik” , der lever op til kravene til en ladeboks, så kan det genbruges til installation af egen ladeboks, som så bliver meget billigere. Det gælder derimod ikke ved flate rate-abonnementerne, hvor man Sperto bekendt skal betale oprettelse/installation under alle omstændigheder. Under disse forudsætninger bliver den månedlige forskel endnu større:

  • flate rate: kr. 939
  • egen boks: kr. 651

Man kan altså spare kr. 9.360 kr. ved at købe sin ladeboks frem for at tegne abonnement, hvis man i forvejen har et ”kraftstik”.

Fordelen ved det frie valg

Udover den store besparelse ved at lade fra egen boks, så skal man huske på, at man har fordelen ved frit at kunne shoppe rundt mellem de forskellige operatører. For man er ikke bundet til den ene, og bliver ikke “straffet” for at lade hos den anden. Men tager bare den nærmeste/billigste offentlige ladestander, man kan få adgang til. Hvis der en stander fra Sperto i nærheden, så bliver regnestykket endnu bedre, for så prisen jo kun er kr. 3,50/kWh.

Konklusion

Kan det så aldrig betale sig med et flat rate-abonnement? Jo, bestemt, hvis man har et meget stort kørselsbehov. Så kan et abonnement da anbefales. Men har man et gennemsnitlig kørselsbehov på 15.000 km om året eller derunder, så er det altså billigst med egen Ladeboks i dette eksempel. Har man allerede et “kraftstik”, der kan anvendes, så er egen ladeboks endnu billigere. Der er selvfølgelig mange individuelle faktorer, og derfor er det end god idé at regne på det. Kontakt os gerne for individuel rådgivning.

Offentlig opladning af elbil
Et flat rate abonnement betaler sig ikke, hvis man har et gennemsnitligt kørselsbehov på 15.000 km om året jf. Spertos beregninger.

 

Forudsætninger for regneeksempler og konklusioner ovenfor:

Km/år: 15.000, bilens el-økonomi: 167 Wh/km, elpris hjemme: kr. 2,20/kWh, offentlig opladning: kr. 5,25/kWh, andel ladet ude ved egen boks: 15%, andel ladet på andre netværk ved flat rate: 5%, pris for egen ladeboks: kr. 5.000, installation af egen ladeboks: kr. 4.000, installation af egen ladeboks ved eksisterende stik: kr. 1.000, afskrivning på egen ladeboks i perioden: kr. 3.500, etablering af flat rate-abonnement: 7.999, flat-rate abonnement pr. måned: kr. 699, periode: 36 måneder.